Beeld & Geluid biedt bezoekers van 26 t/m 28 juni de kans om kleding uit de 18e tot en met de 20e eeuw te ontdekken. Door de historische kledingstukken te bekijken in virtual reality, brengt de installatie Fashion Beneath the Skin op een interactieve manier de ontwikkeling van het lichaamsbeeld tot leven. De kledingstukken zijn afkomstig uit de archieven van het Centraal Museum Utrecht, Kunstmuseum Den Haag en Zaans Museum, aangevuld met archiefmateriaal uit de rijke collectie van Beeld & Geluid.
De sociale VR-installatie is onderdeel van het project 5Dculture. Binnen dit project onderzoekt Beeld & Geluid hoe musea en archieven met 3D-content interactieve museumervaringen kunnen creëren. In Fashion Beneath the Skin toont Beeld & Geluid hoe gedigitaliseerde versies van kledingstukken met nieuwe technologieën hergebruikt kunnen worden. De gekozen kledingstukken zijn oud, fragiel en soms zelfs giftig en worden daardoor zelden tentoongesteld.
We laten in deze installatie zien hoe de combinatie van 3D scanning van erfgoedobjecten en virtual reality de museumervaring op een innovatieve wijze kan verrijken. We zijn enorm trots op de samenwerking met het Centrum Wiskunde & Informatica en de musea die dit project mogelijk hebben gemaakt.Johan Oomen, Hoofd Onderzoek en Erfgoed, Beeld & Geluid
De installatie is een prototype van het uiteindelijke product en laat zien hoe twee bezoekers samen dezelfde VR-installatie kunnen ervaren, onderverdeeld in drie virtuele ruimtes. Dit wordt mogelijk gemaakt door de volumetrische video-opstelling, ontwikkeld door het Centrum Wiskunde & Informatica. Deze opstelling registreert de beelden van de bezoeker met camera’s, codeert en decodeert de gegevens, en geeft ze weer zodat je jezelf en de ander in realtime in de virtuele omgeving kunt zien.
Het uiteindelijke doel is een virtuele tentoonstelling te creëren waar bezoekers elkaar op afstand, in verschillende musea, kunnen ontmoeten en samen dezelfde ervaring kunnen beleven.
Wegens de benodigde ondersteuning voor bezoekers om de VR-installatie te bezoeken is er een beperkt aantal tijdsloten waar bezoekers zich voor aan kunnen melden. Aanmelden kan via deze pagina op de website van Beeld & Geluid.
De installatie is in samenwerking met het Centraal Museum Utrecht, Centrum Wiskunde & Informatica, European Fashion Heritage Association en ontwerper Dylan Eno ontwikkeld.
Beeld & Geluid organiseert deze tentoonstelling als onderdeel van het project 5Dculture, dat mede is gefinancierd door het Horizon Europe programma van de Europese Commissie.
Contactgegevens
Gerelateerde thema's
Gerelateerd nieuws
Te groot voor Beeld & Geluid: game-event Next Level Heroes naar Studio 21
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie. YouTubers Harm de Vries en Alex Klein zijn op die dag...
YouTubers Harm de Vries en Alex Klein live te zien tijdens Next Level Heroes bij Beeld & Geluid
Tijdens game-event Next Level Heroes gamen YouTubers Harm de Vries en Alex Klein live op het podium bij Beeld & Geluid. Kids ontmoeten hun helden en ouders ontdekken op een laagdrempelige manier wa...
Programma Xperience Day bekend: beleef media van dichtbij op 29 juni
Het volledige programma van Xperience Day is bekend. Op zaterdag 29 juni vindt op het Media Park in Hilversum een gratis publieksdag plaats waarbij bezoekers een uniek kijkje achter de schermen kri...
Van SamSam tot Snuitje: Beeld & Geluid Spoelt Terug viert tv-klassiekers
Van 17 tot en met 25 mei staat Beeld & Geluid Spoelt Terug in het teken van televisie-amusement. Dompel je onder in de nostalgie en waan je achter de schermen van je favoriete televisieprogramma’s.
Xperience Day dit jaar voor het eerst in juni op het Media Park
Beeld & Geluid organiseert, in samenwerking met vele partners, op zondag 29 juni de Xperience Day op het Media Park in Hilversum. Tijdens deze dag opent het Media Park haar deuren voor het grote pu...