De uitreiking vond voor het eerst plaats bij Beeld & Geluid, dat als partner verbonden is aan Gouden Reigers. Een deel van de genomineerde video’s wordt opgenomen in de collectie van het media-instituut.
'Geworteld in Rotterdam' wint Gouden Reiger, prijs voor beste opdrachtfilm van het jaar
Alle genomineerden mochten na de uitreiking op het podium verschijnen om de 'nominee-award' in ontvangst te nemen, vergezeld door de jury en de organisatie. Foto: Melanie Dalebout
De Gouden Reiger, de prijs voor de beste opdrachtfilm van het jaar, is gewonnen door 'Geworteld in Rotterdam' van producent iO in opdracht van Bibliotheek Rotterdam. De uitreiking vond voor het eerst plaats bij Beeld & Geluid, dat als partner verbonden is aan Gouden Reigers. Een deel van de genomineerde video’s wordt opgenomen in de collectie van het media-instituut.
Naast de eerder genoemde hoofdprijs van Beste Opdrachtfilm van het Jaar, zijn er nog vier categorieën van de Gouden Reigers. In de categorie Kwaliteit & Professionaliteit ging de winst naar de video “Dienst Speciale Interventies” van producent In2Content, in opdracht van de Nationale Politie. De filmmakers van Zandbeek wonnen in de categorie Effectief & Overtuigend met de video “Het begint bij jou”, gemaakt voor Zuyd Hogeschool. In de categorie Creatief & Innovatief kwamen Learnforce en Hokus Fokus als winnaar uit de bus, met de film “License to Hire”, in opdracht van Vattenfall. De award voor beste Jonge Maker ging naar producent Clarify, met de animatievideo “Landgebruik in Nederland” voor Nicolaas G. Pierson Foundation.
De jury bestond dit jaar uit voorzitter Valentine Kuypers (conservator Beeld & Geluid), Marlette van den Bergh (Nieuw Licht Films), Maxime van Erp (freelance cinematograaf), Erris van Ginkel (theatermaker & creative director) en Arjan Kroon (docent Journalistiek van Hogeschool Utrecht).
Voorafgaand aan de uitreiking vond een viewing plaats waarbij alle genomineerde video’s vertoond werden in de theaterzaal bij Beeld & Geluid, in aanwezigheid van de filmmakers, opdrachtgevers en genodigden.
Beeld & Geluid introduceert de eZwayZ-app, een app waarmee bezoekers met een visuele beperking kunnen navigeren door het gebouw en het Mediamuseum. Na het Rijksmuseum en NEMO is Beeld & Geluid het derde museum dat de zogenaamde eZwayZ-app introduceert.
Mediamuseum toegankelijk met navigatie-app voor bezoekers met een visuele beperking
Beeld & Geluid introduceert de eZwayZ-app, een app waarmee bezoekers met een visuele beperking kunnen navigeren door het gebouw en het Mediamuseum. Na het Rijksmuseum en NEMO is Beeld & Geluid het derde museum dat de eZwayZ-app introduceert.
Beeld & Geluid zet zich in om het Mediamuseum zo toegankelijk mogelijk te maken, zodat alle Nederlanders dezelfde museumervaring beleven. De navigatie-app, die bezoekers op hun telefoon kunnen downloaden, begeleidt de bezoeker door het museum. De app gebruikt geen GPS, maar werkt met een scan die een digitaal beeld heeft gemaakt van het museum. De app biedt de bezoeker verschillende mogelijkheden om zo zelfstandig mogelijk mee te navigeren. Zo kan iemand een hoogcontrast geleidelijn volgen die aangeeft hoe je moet lopen, of kun je kiezen voor gesproken aanwijzingen en trilsignalen. Karen Drost, manager Mediamuseum: “We vinden het belangrijk dat iedereen zich thuis voelt bij Beeld & Geluid. We zetten ons in voor een samenleving waarin iedereen mee kan doen - zeker als het gaat om leven in media. Met dit soort nieuwe technieken hopen we dat we ons gebouw en museum nog toegankelijker maken.”
Klik hier voor meer informatie over de toegankelijkheid binnen Beeld & Geluid en hoe je eZwayZ kunt downloaden en gebruiken.
Beeld & Geluid introduceert de eZwayZ-app, dankzij een bijdrage van Bartiméus Fonds. VSBfonds heeft het mogelijk gemaakt dat Beeld & Geluid een meer diverse museumreis op maat kon realiseren, door het toevoegen van ondertiteling en audiostreaming.
]]>In een wereld die doordrenkt is van digitale innovatie, groeien kinderen op te midden van smartphones die een onlosmakelijk onderdeel van hun dagelijks leven zijn. Maar terwijl de smartphone een poort naar kennis en creativiteit kan zijn, brengt dit ook uitdagingen met zich mee. De digitale pubertijd begint steeds jonger, waardoor ouders kinderen al op de basisschool moeten voorbereiden op het gebruik van smartphones. Het My First Smartphone Festival beantwoordt alle smartphone-vragen: speels, vrolijk én nuttig. Het My First Smartphone Festival vindt plaats van 21 tot en met 24 maart in Beeld & Geluid in Hilversum.
1 op de 3 kinderen omzeilen leeftijdsgrens - Digitale pubertijd begint steeds jonger My First Smartphone Festival 2024 Leer omgaan met algoritmes, privacy en fake news
In een wereld die doordrenkt is van digitale innovatie, groeien kinderen op te midden van smartphones die een onlosmakelijk onderdeel van hun dagelijks leven zijn. Maar terwijl de smartphone een poort naar kennis en creativiteit kan zijn, brengt dit ook uitdagingen met zich mee. De digitale pubertijd begint steeds jonger, waardoor ouders kinderen al op de basisschool moeten voorbereiden op het gebruik van smartphones. Het My First Smartphone Festival beantwoordt alle smartphone-vragen: speels, vrolijk én nuttig. Het My First Smartphone Festival vindt plaats van 21 tot en met 24 maart in Beeld & Geluid in Hilversum. Tickets zijn hier verkrijgbaar.
Mediawijsheid voor ouders en kinderenSmartphones zijn niet alleen apparaten; ze zijn poorten naar een wereld vol inspiratie en cultuur. Maar hoe kunnen we ervoor zorgen dat kinderen hun creativiteit benutten én ze verantwoordelijk met deze content omgaan? Dit is een van de vele vragen die het My First Smartphone Festival beantwoordt, omdat kinderen steeds jonger smartphones omarmen - met het gebruik al rond 8 jaar. Het is cruciaal dat ouders en verzorgers de juiste begeleiding bieden. Het My First Smartphone Festival brengt bezoekers (zowel volwassenen en kinderen) van het festival op alle mogelijke manieren mediawijsheid bij en maakt, zonder kant te kiezen, de bezoeker bewust van de rol van media. Want wat is een goede leeftijd om een smartphone te geven? Hoe ga je om met fake news? En hoe zit dat met (data)veiligheid en algoritme-bubbels? Dat en meer komt op het festival aan bod. Het My First Smartphone Festival belooft niet alleen educatie, maar ook een verrijkende ervaring voor zowel kinderen als hun opvoeders. Want in een wereld die voortdurend verandert, is het ieder zijn taak om de digitale generatie te begeleiden naar een gezonde relatie met technologie.
Jan Dirk van der Burg, Défano Holwijn, Klaas van Kruistum, Quinn BezemerDaarnaast zijn er diverse headliners te beleven op het festival. Défano Holwijn vertelt alles over content creatie, Hoe ga je om met online privacy? Hoe maak je slimme afspraken? Én hoe ga je slim om met je smartphone? Dat ontdek je tijdens de interactieve Samen Slim met je Smartphone Show gepresenteerd door Klaas van Kruistum, bekend van NPO Zapp en nog veel meer programma's! Quinn, van Quinn & Aaron vertelt je alles over het maken van de grappigste sketches. En Jan Dirk van der Burg, voormalig fotograaf des Vaderlands en bekend van de Snap Shot op NPO Zapp, leert je alle geheimen van fotografie met de smartphone!. Dat, en nog veel meer, is te beleven op het My First Smartphone Festival.
Digitale pubertijd begint steeds jongerUit een onderzoek van Yonder Consulting blijkt dat een overweldigende meerderheid van kinderen tussen 8 en 17 jaar oud (77%) actief is op sociale media, waarbij ze ten minste één profiel hebben op een van de grote platforms. Opvallend genoeg heeft 60% van de kinderen tussen 8 en 12 jaar oud, ondanks de minimumleeftijd van 13 jaar op de meeste platforms, een eigen profiel aangemaakt. Bovendien heeft een aanzienlijk aantal kinderen tussen 8 en 17 jaar oud die actief zijn op sociale media (een derde van deze groep) hun profiel aangemaakt met een valse geboortedatum, waardoor ze toegang krijgen tot functies die bedoeld zijn voor volwassen gebruikers. Dit vergroot hun kwetsbaarheid voor het blootstellen aan ongepaste of schadelijke online content.
Kaarten nu te koopDe eerste editie van het My First Smartphone Festival vindt plaats van donderdag 21 tot en met zondag 24 maart 2024. De eerste twee dagen zijn de speciaal voor schoolklassen, waarbij uitsluitend schoolklassen onder begeleiding van docenten aanwezig zullen zijn. Kaarten voor publiek zijn te koop voor zaterdag 23 en zondag 24 maart vanaf 7,50 euro en bieden niet alleen toegang tot het festival, maar ook het Mediamuseum van Beeld & Geluid (waar het festival deels plaatsvindt). Tickets kunnen hier besteld worden.
Naast het festival in Hilversum is daarnaast vanaf zondag 11 februari de tentoonstelling My First Smartphone te bezoeken bij Beeld & Geluid in Den Haag. We doen echt alles met onze smartphone. Maar hoe deden we dat vroeger? Deze vraag staat centraal in deze tentoonstelling, waarin je kennis maakt met diverse nostalgische apparaten en de sprong maakt naar de moderne tijd.
Het My First Smartphone Festival wordt mede mogelijk gemaakt door de Vodafone Foundation en de VandenEnde Foundation.
]]>Vandaag, op de 600ste verjaardag van de stad Hilversum, opende Arno Scheepers (wethouder Cultuur) de speciaal ingerichte Hilversum 600 Lounge in het gebouw van Beeld & Geluid. In de Lounge kunnen bezoekers gratis in de rijke collectie van Beeld & Geluid grasduinen. Vanaf vandaag kan iedereen ook de geschiedenis van Hilversum in bewegend beeld bekijken, zoals bijvoorbeeld een bezoek van koningin Wilhelmina in 1924. Een cadeau van Beeld & Geluid aan de stad en haar bewoners.
HILVERSUM 600 IN BEELD & GELUID Vandaag, op de 600ste verjaardag van de stad Hilversum, opende Arno Scheepers (wethouder Cultuur) de speciaal ingerichte Hilversum 600 Lounge in het gebouw van Beeld & Geluid. In de Lounge kunnen bezoekers gratis in de rijke collectie van Beeld & Geluid grasduinen. Vanaf vandaag kan iedereen ook de geschiedenis van Hilversum in bewegend beeld bekijken, zoals bijvoorbeeld een bezoek van koningin Wilhelmina in 1924. Een cadeau van Beeld & Geluid aan de stad en haar bewoners.
Speciaal voor de viering van 600 jaar Hilversum dook Beeld & Geluid de archieven in op zoek naar bijzondere beelden over de Mediastad. Amateurfilmbeelden en Polygoonjournaals wisselen elkaar af in een reeks korte films en fragmenten over Hilversum. Zo zijn er beelden van de opening van de Beatrixtunnel in 1938. Maar ook beelden van de bevrijding, het jubilerende radioprogramma Kleutertje Luister en de start van de Wisseloord Studio’s. Deze films en nog veel meer beelden uit de geschiedenis van Hilversum, zijn tot het einde van het feestjaar 2024 gratis te bekijken in de Lounge van Beeld & Geluid, die zich bevindt in het Atrium.
Beeld & Geluid is de kathedraal van het Mediapark. Niet alleen het museum maar ook het archief heeft grote waarde voor heel Nederland. De inwoners van Hilversum kunnen nu komen genieten van deze prachtige en unieke films die Beeld & Geluid voor ons in het archief heeft opgedoken. Wij zijn echt ongelooflijk blij met dit waardevolle cadeau?
— Wethouder Arno ScheepersBeeld & Geluid is de nieuwe huurder van het voormalige BCC-pand op de Kerkbrink in het centrum van Hilversum. Het pand wordt de komende maanden zodanig verbouwd dat Beeld & Geluid zijn muziekcollectie er op een duurzame wijze kan opslaan én openstellen voor het publiek.
Beeld & Geluid brengt muziekcollectie naar publiek in centrum Hilversum
Foto: Eppo van Nispen tot Sevenaer (directeur Beeld & Geluid) met Eelko van Kooten (eigenaar pand op de Kerkbrink)
Beeld & Geluid is de nieuwe huurder van het voormalige BCC-pand op de Kerkbrink in het centrum van Hilversum. Het pand wordt de komende maanden zodanig verbouwd dat Beeld & Geluid zijn unieke muziekcollectie er op een duurzame wijze kan opslaan én openstellen voor het publiek. In het pand komt onder andere een (opname)studio en een plek om de collectie te bekijken en beluisteren. In de komende maanden zal samen met Hilversum worden onderzocht welke invulling het beste past bij de stad, de collectie en bij Beeld & Geluid.
Voor de toekomstige verhuizing van de collecties van Muziekweb en Beeld & Geluid Den Haag is de opslagruimte in het gebouw op het Media Park te klein. Daarnaast bestaat de langgekoesterde wens om de collecties uit de depots te halen en zichtbaar te maken voor het publiek, om zo invulling te geven aan de maatschappelijke functie van Beeld & Geluid. Het voormalige BCC-pand op de Kerkbrink voldoet aan beide ambities.
De gemeente Hilversum is bezig met de herontwikkeling van de Kerkbrink met verschillende culturele en maatschappelijke functies voor een breed publiek. Dit is onderdeel van de ambitie om van de Kerkbrink en de omgeving een levendig en aantrekkelijk gebied te maken met veel activiteiten en specifieke programmering waarbij het thema ‘media’ centraal staat. Het nieuwe collectiegebouw van Beeld & Geluid én de publieksfunctie die het krijgt, sluiten hier uitstekend bij aan. Het voormalige BCC-pand zal de komende maanden zo aangepast worden dat het voldoet als betrouwbare en duurzame opslag van de collectie. Daarnaast zal de publieksfunctie van het pand verder uitgewerkt gaan worden. Het collectiegebouw moet in ieder geval een laagdrempelige plek zijn waar een breed geïnteresseerd publiek, maar ook onderzoekers, makers en leerlingen de verschillende collectie(onderdelen) kunnen bekijken en beluisteren.
"Wij zijn enorm blij en trots dat we in het hart van Hilversum een geweldige locatie hebben gevonden waar we onze enorme muziekcollectie voor de eeuwigheid kunnen bewaren én tot leven brengen voor publiek."
— Eppo van Nispen tot Sevenaer, directeur Beeld en Geluid"We zijn als gemeente Hilversum en als Mediastad al ontzettend trots om de thuisbasis van Beeld & Geluid te mogen zijn. De komst van de bijzondere muziekcollectie van Beeld & Geluid naar de Kerkbrink in Hilversum is hier een prachtige en waardevolle aanvulling op, zeker wanneer deze breed toegankelijk is voor het publiek. Beeld & Geluid sluit hiermee bovendien als publiekstrekker fantastisch aan op de functie van Museum Hilversum en Bibliotheek Hilversum op en rondom de Kerkbrink, en op onze ambitie om het DNA van onze Mediastad zichtbaar te maken in het centrum van Hilversum."
— Arno Scheepers, projectwethouder Centrum
In Stichting Mediaplein werkt Beeld & Geluid al nauw samen met Bibliotheek Hilversum en Museum Hilversum om media toegankelijk te maken voor alle inwoners van Hilversum. Zo is LAB Mediaplein in de Gooische Brink nu al een centrale ontmoetingsplek waar mensen samenkomen om hun passie voor media te delen en samen te werken aan boeiende projecten.
Op de foto v.l.n.r.: Eppo van Nispen tot Sevenaer (directeur Beeld & Geluid), wethouders Arno Scheepers en Karin Walters (gemeente Hilversum), Julia Vytopil (plaatsvervangend directeur Beeld & Geluid) en Corine Lindenbergh (projectleider Beeld & Geluid). Foto: Arvid Kastermans.
]]>Vanmiddag lanceerde Beeld & Geluid de online tentoonstelling over het werk van een van de grootste media-iconen van ons land, Joop van den Ende. Deze online tentoonstelling is vanaf vandaag gratis te bekijken op de website van Beeld & Geluid.
Beeld & Geluid lanceert online tentoonstelling Joop van den Ende
Foto: Emma Pot
Vanmiddag lanceerde Beeld & Geluid de online tentoonstelling over het werk van een van de grootste media-iconen van ons land, Joop van den Ende. Presentator Paul de Leeuw ontving een groot aantal prominenten aan tafel die hebben meegewerkt aan de online tentoonstelling, waaronder natuurlijk de hoofdpersoon zelf.
Joop van den Endes wortels liggen in het theater. Zijn eerste grote theaterproductie, in 1969, is de André van Duin-revue ‘n Lach in de ruimte. Al snel volgden toneel en televisie. In seizoen 1971/1972 brengt hij zijn eerste toneelstuk op de planken: Twee op de wip, met Willeke Alberti en Jeroen Krabbé. In diezelfde periode lanceert hij ook zijn eerste televisieproductie: Citroentje met Suiker, een vervolg op de KRO-hitserie ‘t Schaep met de 5 pooten.
Online tentoonstelling
In de interactieve online tentoonstelling leidt André van Duin de bezoeker langs het rijke oeuvre van Joop van den Ende, verdeeld over negen genres: (internationale)musical, toneel, tv-amusement, talentontwikkeling, drama en soap, variété, circus en klucht, comedy en film. De tentoonstelling is interactief dus de bezoeker kan zelf zijn favoriete fragmenten zoeken of nieuwe parels ontdekken.
De negen genres worden uitgelicht met zeer veel historische fragmenten uit bijvoorbeeld De Fabriek, Wedden dat?, de Playbackshow, Goede Tijden, Slechte Tijden, Dagboek van een Herdershond, maar ook musicals als Ciske de Rat, Cyrano de musical en Tina komen aan bod. De genres worden ingeleid met boeiende verhalen van Simone Kleinsma, Pia Douwes, Jeroen Krabbé, Ron Brandsteder, Henny Huisman, Danique Graanoogst, Caroline De Bruijn, Erik de Vogel, Hans Klok, Johnny Kraaijkamp en Tim Oliehoek.
"Het betekent veel voor mij dat Beeld & Geluid mijn tv- en theaterwerk voor de toekomst heeft vastgelegd. Dat voelt als een grote erkenning - voor mij én voor alle mensen die achter de schermen altijd zo hard gewerkt hebben om dit allemaal mogelijk te maken."
— Joop van den Ende"Het is buitengewoon indrukwekkend wat Joop van den Ende voor de Nederlandse cultuur en daarbuiten tot op de dag van vandaag betekent. Dat Beeld & Geluid zijn gehele oeuvre, van theater, musical tot film en televisie, met alle Nederlanders online kan delen, is fantastisch. Het vormt een prachtige inspiratiebron voor iedereen, van jong tot oud. Waarin een mens een klein land groot kan maken."
— Eppo van Nispen tot SevenaerPublieksevenement
In het verlengde van de online tentoonstelling, organiseert Beeld & Geluid op zondagmiddag 25 februari een publieksevenement Het gouden tv-tijdperk van Joop van den Ende dat wordt gepresenteerd door Irene Moors.
De online tentoonstelling Joop van den Ende is voor iedereen gratis te bekijken.
Sound & Vision in The Hague, museum for news and journalism, will leave the location at the Zeestraat on September 1, 2024. The successful programming and educational workshops on themes such as media literacy and journalism will continue with partners at locations elsewhere in the city.
Sound & Vision leaves location Zeestraat, The Hague
Sound & Vision in The Hague, museum for news and journalism, will leave the location at the Zeestraat on September 1, 2024. The successful programming and educational workshops on themes such as media literacy and journalism will continue with partners at locations elsewhere in the city. This puts an end to the long history of the building on Zeestraat as a museum.
In 2019, Sound & Vision took over the desperately ailing Museum for Communication (COMM), previously known as the PTT Museum. The museum reopened in 2020 with a presentation on media, news and journalism. Visitor numbers were disappointing due to the corona crisis. In addition, the complex permit system and increased costs such as rent and energy made responsible operation on the Zeestraat impossible.
Thematic
The purpose of the museum, to promote news literacy, is of great importance in the current media landscape and deserves attention, especially in The Hague as the heart of our democracy. The activities and collaborations built up in The Hague in this area will be continued in a different way in the city by working together with partners.
It hurts us, and me as Hagenees in particular, that we have to leave the beautiful building on Zeestraat and that this puts an end to 95 years of museum history in this place. But it has brought us and the city a lot in terms of collaborations and solidarity with partners and the public. I therefore look forward to continuing this in a new form. Where we can be meaningful in The Hague by strengthening democracy by paying attention to the media, news literacy, press and journalism.
— Eppo van Nispen tot Sevenaer, director of Image & Sound
Various activities will take place in the building until July 1, 2024, including the My First Smartphone exhibition and programming around the themes of news and journalism.
Collection
Since 1929, the museum has built up treasure troves full of beautiful collection items. This collection has been the property of Sound & Vision since 2019 and, thanks to the merger, the institute will take care of these historical pieces in perpetuity. With the closure of the location on Zeestraat, the entire collection will move to Hilversum.
]]>Beeld & Geluid in Den Haag, museum voor nieuws en journalistiek, zal per 1 september 2024 de Zeestraat verlaten. De succesvolle programmering en educatieve workshops rond thema’s als mediawijsheid en journalistiek zullen met partners op locaties elders in de stad worden voortgezet.
Beeld & Geluid neemt afscheid van locatie Zeestraat, Den Haag
Het pand van Beeld & Geluid aan de Zeestraat in Den Haag. Foto: Wouter Vellekoop, 2022.
Beeld & Geluid in Den Haag, museum voor nieuws en journalistiek, zal per 1 september 2024 de Zeestraat verlaten. De succesvolle programmering en educatieve workshops rond thema’s als mediawijsheid en journalistiek zullen met partners op locaties elders in de stad worden voortgezet. Daarmee komt een einde aan de lange geschiedenis als museum, die het pand op de Zeestraat heeft.
In 2019 nam Beeld & Geluid het zwaar noodlijdende Museum voor Communicatie (COMM) over, in het verleden bekend als het PTT Museum. Het museum werd in 2020 heropend met een presentatie over media, nieuws en journalistiek. Door de coronacrisis vielen bezoekersaantallen tegen. Daarnaast zorgde het complexe vergunningenstelsel en de gestegen kosten zoals huur en energie dat een verantwoorde exploitatie op de Zeestraat niet mogelijk was.
Thematiek
Het doel van het museum, het bevorderen van nieuwswijsheid, is in het huidige medialandschap van groot belang en verdient aandacht, juist in Den Haag als hart van onze democratie. De in Den Haag opgebouwde activiteiten en samenwerkingen op dit vlak zullen op een andere manier in de stad worden voortgezet door samen te werken met partners.
“Het doet ons, en mij als Hagenees in het bijzonder, pijn dat we het prachtige pand aan de Zeestraat moeten verlatenen dat daarmee een einde komt aan 95 jaar museale geschiedenis op deze plek. Maar het heeft ons én de stad veel gebracht in samenwerkingen en saamhorigheid met partners en publiek. Ik verheug me er daarom ook op dit voort te zetten in een nieuwe vorm. Waarbij we juist in Den Haag betekenisvol bezig kunnen zijn door met aandacht voor media, nieuwswijsheid, pers en journalistiek, de democratie te versterken.”
— Eppo van Nispen tot Sevenaer, directeur Beeld & Geluid
Tot 1 juli 2024 zullen er nog diverse activiteiten plaatsvinden in het pand, waaronder de My First Smartphone expositie en programmering rondom de thema’s nieuws en journalistiek.
Collectie
Het museum heeft sinds 1929 schatkamers vol prachtige collectiestukken opgebouwd. Deze collectie is sinds 2019 eigendom van Beeld & Geluid en het instituut zal, dankzij de fusie, tot in de eeuwigheid zorg dragen voor deze historische stukken. Met het sluiten van de locatie aan de Zeestraat verhuist de gehele collectie naar Hilversum.
De juryprijs voor de Nieuwsfoto van 2023 is gewonnen door Sem van der Wal met een foto van Dilan Yeşilgöz, Caroline van der Plas, Pieter Omtzigt, Geert Wilders en Mona Keijzer. De Sportfoto van het jaar is een plaat van Sifan Hassan, gemaakt door Robin van Lonkhuijsen.
Sem van der Wal en Robin van Lonkhuijsen winnen Nieuwsfoto en Sportfoto van het Jaar 2023
De juryprijs voor de Nieuwsfoto van 2023 is gewonnen door Sem van der Wal met een foto van Dilan Yeşilgöz, Caroline van der Plas, Pieter Omtzigt, Geert Wilders en Mona Keijzer. Het is volgens de jury de foto die de politieke aardverschuiving en de belangrijkste gebeurtenis van het jaar het best verbeeldt. De publieksprijs voor de beste Nieuwsfoto van het Jaar gaat naar Pim Ras met zijn foto van de huldiging van Feyenoord op de Coolsingel, na het behalen van het landskampioenschap. Deze en andere genomineerde foto's zijn vanaf 1 februari te zien in een speciale tentoonstelling bij Beeld & Geluid in Den Haag.
De juryprijs voor de Sportfoto van het Jaar is voor Robin van Lonkhuijsen voor een foto van Sifan Hassan, na haar val in de finale van de 10.000 meter op het WK atletiek in Boedapest. De publieksprijs voor de Sportfoto van 2023 gaat naar Tom Bode voor zijn foto van Lutsharel Geertruida, na zijn winnende doelpunt in de Klassieker tegen Ajax in de Johan Cruijff ArenA.
"De winnende foto’s tonen het vermogen van deze vakfotografen om beslissende momenten vast te leggen, van euforie tot vertwijfeling. Ze tekenen een jaar van onverwachte valpartijen en verrassende winnaars, zowel in de sport als in de politiek."
— Tjeerd de Boer, directeur van Stichting NieuwsfotoAlle winnaars krijgen een prijs ter waarde van 5000 euro. Bijna 13.000 mensen stemden voor de publieksprijzen. De jury, onder leiding van voormalig nieuwslezer en Tweede Kamerlid Pia Dijkstra (Nieuwsfoto) en NOC*NSF voorzitter Anneke van Zanen - Nieberg (Sportfoto), had de keuze uit ruim 350 foto’s van meer dan 90 fotografen.
Tot en met 29 januari worden in het Atrium van het Stadhuis de honderd beste foto’s tentoongesteld. De twintig genomineerde foto’s zijn daarna nog tot en met 14 april te bekijken bij Beeld & Geluid in Den Haag.
De verkiezing van de Nieuwsfoto en Sportfoto van het Jaar wordt georganiseerd door de Stichting Nieuwsfoto en mede is mogelijk gemaakt door de Gemeente Den Haag, Nederlandse Loterij, Sony, Cameraland, DPG Media, ANP, Beeld & Geluid en de Nederlandse Sportpers (NSP).
Winnaar sportfoto van het jaar: foto door Robin van Lonkhuijsen
Winnaar publieksprijs Nieuwsfoto van het jaar: foto door Pim Ras
Winnaar publieksprijs Sportfoto van het jaar: foto door Tom Bode
]]>Stap binnen in de wereld van smartphones op het My First Smartphone Festival 2024, met vijf unieke zones in het teken van de kennismaking met de eerste telefoon. Maak kennis met influencers & leer meer over media- en nieuwswijsheid!
Beeld & Geluid presenteert eigen festival: My First Smartphone Festival 2024
Beeld & Geluid komt met een eigen festival: het My First Smartphone Festival 2024. Het evenement is gericht op ouders, verzorgers en leerkrachten, maar vooral op kinderen. Van 21 tot en met 24 maart 2024 transformeert Beeld & Geluid in Hilversum tot dé hotspot voor gezinnen die samen de digitale wereld willen ontdekken.
Stap binnen in een festival dat in het teken staat van mediawijsheid en draait om méér dan alleen schermen en apps. Het My First Smartphone Festival is dé manier om families te ondersteunen bij de kennismaking met de allereerste smartphone van je kind. Opvoeders en leerkrachten worden uitgedaagd om samen met kinderen de wereld van smartphones te verkennen op een plezierige en educatieve manier. Wat is een goede leeftijd om een smartphone te geven? Hoe ga je om met fake news? En hoe zit het met (data)veiligheid en algoritmebubbels? Dat en veel meer komt aan bod.
Vijf zones en bekende namen
Bereid je voor op vijf unieke zones vol avontuur: Play, waar je alles leert over gamen op je smartphone en in de Smartphone Game Arcade zelf kunt spelen; Create, hier viert creativiteit hoogtij met workshops en creatieve sessies voor het ontwikkelen van je vaardigheden en talenten door het gebruik van je telefoon; Discover, waar je alles te weten komt over de historie én toekomst van de smartphone; Smart staat in het teken van tips en tricks voor verstandig en gezond gebruik van smartphones en Connect, waar de nadruk ligt op alle mogelijke manieren om in contact te staan met anderen en dingen te delen in de digitale wereld via social media-apps als TikTok en Instagram.
Tijdens het festival kun je workshops verwachten van influencers als Défano Holwijn en Quinn & Aaron, meer leren over nieuwswijsheid met de presentatoren van NOS Jeugdjournaal, ontdekken hoe je de beste foto’s maakt met je smartphone met fotograaf Jan Dirk van der Burg (bekend van NPO Zapp-programma Snap Shot) en bij dé zangschool van Nederland, De Babette Labeij Music Academy, kun je een zangworkshop volgen waarbij je ook leert hoe je jouw zangkunsten het beste kunt vastleggen met je telefoon. Ook presentatrice Lisa Wade (onder meer bekend van Het Klokhuis) en goochelaar Lars van Tuijl zijn aanwezig.
Samen op ontdekking
Het My First Smartphone Festival 2024 is niet alleen een moment om te leren, maar juist ook om te lachen, te spelen en nieuwe vrienden te maken. Geniet van interactieve shows en workshops van influencers en experts en krijg de kans om hen persoonlijk te ontmoeten tijdens meet & greets. Als bezoeker word je getrakteerd op een dag vol verwondering, inspiratie en praktische tips voor slim en verantwoordelijk gebruik van smartphones.
Kaarten nu te koop
De eerste editie van het My First Smartphone Festival vindt plaats van donderdag 21 tot en met zondag 24 maart 2024. De eerste twee dagen zijn de ‘onderwijsdagen’, waarbij uitsluitend schoolklassen onder begeleiding van docenten aanwezig zullen zijn. Kaarten voor publiek zijn te koop voor zaterdag 23 en zondag 24 maart vanaf 12,50 euro en bieden niet alleen toegang tot het festival, maar ook het Mediamuseum van Beeld & Geluid (waar het festival deels plaatsvindt).
Naast het festival in Hilversum is daarnaast vanaf zondag 11 februari de tentoonstelling My First Smartphone te bezoeken bij Beeld & Geluid in Den Haag. We doen echt álles met onze smartphone. Maar hoe deden we dat vroeger? Deze vraag staat centraal in deze tentoonstelling, waarin je kennis maakt met diverse nostalgische apparaten en de sprong maakt naar de moderne tijd.
Het My First Smartphone Festival wordt mede mogelijk gemaakt door Vodafone Foundation en de VandenEnde Foundation.
]]>