Media Perspectives, RTL, NPO en Beeld en Geluid beginnen een proefproject om de ontwikkeling van AI in de mediasector te stimuleren. Tijdens de pilot zullen tien werkzoekenden videomateriaal gaan labelen zodat die content geschikt is voor het trainen van AI-modellen. Het project, dat op 3 maart start, is een samenwerking met de Regio Gooi en Vechtstreek, UWV, Tomingroep en WerkgeversServicepunt Gooi en Vechtstreek.
Voor het ontwikkelen van AI bij mediaorganisaties zijn grote hoeveelheden goed gelabelde content nodig. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om het kwalificeren van videobeelden als ‘racistisch’ of ‘romantisch’. Als mensen iets als dusdanig bestempelen, kan een AI-model in die data patronen herkennen. Zo kan kunstmatige intelligentie voortaan zelf aangeven of er een racistische of juist romantische scène voorkomt in een video.
Dat labelen is eenvoudig, maar arbeidsintensief werk. Door de opzet als werkgelegenheidsproject biedt de pilot mogelijkheden voor werkzoekenden met een uitkering. Annette Wolthers, wethouder in Hilversum en voorzitter van het regionaal overleg Werk en Inkomen, is erg blij met de samenwerking: “De mediabranche is een belangrijke sector in onze regio. Dat werkzoekenden hier werkervaring op kunnen doen met kunstmatige intelligentie is fantastisch. Dit vergroot écht hun baankansen.” Het project is onderdeel van een breed pakket steunmaatregelen in de Regio Gooi en Vechtstreek. Die moeten de werkgelegenheid in de coronacrisis een impuls geven.
In de pilot die op 3 maart coronaproof start, gaan werkzoekenden als AI-operators aan de slag. Ze werken in een ‘annotatiestraat’: een soort productielijn voor het labelen van content. Het eindproduct is een door de mens gemaakte dataset die de mediaorganisaties kunnen gebruiken om algoritmes te trainen. Het proefproject moet de deelnemende mediaorganisaties kwalitatief goede data opleveren en hen helpen bij verdere innovatie op het gebied van AI. Daar was grote behoefte aan volgens Muriël Serrurier Schepper, Projectmanager AI-Fieldlabs bij Media Perspectives: “Innovaties op het gebied van AI in de media werden bemoeilijkt door het ontbreken van goede datasets. Hopelijk kunnen we door dit project snel verder ontwikkelen en tevens mensen aan een baan helpen. Een echte win-win!”
Na de pilot wordt beoordeeld of de kwaliteit van de data hoog genoeg is. Maar ook of dit werk volwaardige, betaalde functies kan opleveren. Bij succes worden de werkervaringsplaatsen in stappen omgezet naar betaalde banen.
Voor vragen kunt u contact opnemen met Marije Mansfeld van de Regio Gooi en Vechtstreek via m.mansfeld@regiogv.nl of 06-55014634 of met Muriël Serrurier Schepper van Media Perspectives via muriel.serrurierschepper@mediaperspectives.nl of 06-10956021.
Contactgegevens
-
- Persafdeling
-
Onze persvertegenwoordigers zijn te bereiken via de volgende telefoonnummers:
+31626553752
+31651577014 - pers@beeldengeluid.nl
Kopieer link
https://nieuws.beeldengeluid.nl/196991-werkervaringsplaatsen-bij-mediaorganisaties-helpen-ontwikkeling-van-aiGerelateerde thema's
Gerelateerd nieuws
Radio in oorlogstijd: nieuwe podcastserie van Beeld & Geluid onthult verhalen van hoop, verbinding en verzet
Beeld & Geluid presenteert de tiendelige podcastserie Herrijzend Nederland: Radio in Oorlogstijd. De podcast neemt luisteraars mee naar het radiolandschap tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Beeld & Geluid coördineert open call om de toegang tot cultureel digitaal erfgoed te stimuleren
Beeld & Geluid roept onderzoekers, erfgoedprofessionals en -instellingen op om vóór 15 mei 2025 een subsidieaanvraag in te dienen voor het Cascading Grants-programma, dat financiële steun biedt tot...
Nationaal Archief Suriname en Beeld & Geluid brengen 50 jaar onafhankelijkheid van Suriname tot leven
Beeld & Geluid werkt samen met het Nationaal Archief Suriname (NAS), Stichting Skrifi, de Anton de Kom Universiteit van Suriname en andere partners aan een tijdlijn die de geschiedenis van Suriname...
Lotto-trekkingsmachine toegevoegd aan collectie Beeld & Geluid
Vijftig jaar nadat de Lotto-ballen voor de eerste keer aan het rollen werden gebracht, heeft Lotto de iconische Lotto-trekkingsmachine geschonken aan Beeld & Geluid. Sinds vandaag heeft dit bijzond...
Beeld & Geluid werkt aan toegankelijk maken van collectie voor mensen met een beperking
De komende vijf jaar werkt Beeld & Geluid in samenwerking met een aantal partijen, onder leiding van TU Delft, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het TACIT-project krijgt een financie...