Werkervaringsplaatsen bij mediaorganisaties helpen ontwikkeling van AI

AI in de mediasector.jpg
  • jpg

Media Perspectives, RTL, NPO en Beeld en Geluid beginnen een proefproject om de ontwikkeling van AI in de mediasector te stimuleren. Tijdens de pilot zullen tien werkzoekenden videomateriaal gaan labelen zodat die content geschikt is voor het trainen van AI-modellen. Het project, dat op 3 maart start, is een samenwerking met de Regio Gooi en Vechtstreek, UWV, Tomingroep en WerkgeversServicepunt Gooi en Vechtstreek.

Voor het ontwikkelen van AI bij mediaorganisaties zijn grote hoeveelheden goed gelabelde content nodig. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om het kwalificeren van videobeelden als ‘racistisch’ of ‘romantisch’. Als mensen iets als dusdanig bestempelen, kan een AI-model in die data patronen herkennen. Zo kan kunstmatige intelligentie voortaan zelf aangeven of er een racistische of juist romantische scène voorkomt in een video.

Dat labelen is eenvoudig, maar arbeidsintensief werk. Door de opzet als werkgelegenheidsproject biedt de pilot mogelijkheden voor werkzoekenden met een uitkering. Annette Wolthers, wethouder in Hilversum en voorzitter van het regionaal overleg Werk en Inkomen, is erg blij met de samenwerking: “De mediabranche is een belangrijke sector in onze regio. Dat werkzoekenden hier werkervaring op kunnen doen met kunstmatige intelligentie is fantastisch. Dit vergroot écht hun baankansen.” Het project is onderdeel van een breed pakket steunmaatregelen in de Regio Gooi en Vechtstreek. Die moeten de werkgelegenheid in de coronacrisis een impuls geven.

In de pilot die op 3 maart coronaproof start, gaan werkzoekenden als AI-operators aan de slag. Ze werken in een ‘annotatiestraat’: een soort productielijn voor het labelen van content. Het eindproduct is een door de mens gemaakte dataset die de mediaorganisaties kunnen gebruiken om algoritmes te trainen. Het proefproject moet de deelnemende mediaorganisaties kwalitatief goede data opleveren en hen helpen bij verdere innovatie op het gebied van AI. Daar was grote behoefte aan volgens Muriël Serrurier Schepper, Projectmanager AI-Fieldlabs bij Media Perspectives: “Innovaties op het gebied van AI in de media werden bemoeilijkt door het ontbreken van goede datasets. Hopelijk kunnen we door dit project snel verder ontwikkelen en tevens mensen aan een baan helpen. Een echte win-win!

Na de pilot wordt beoordeeld of de kwaliteit van de data hoog genoeg is. Maar ook of dit werk volwaardige, betaalde functies kan opleveren. Bij succes worden de werkervaringsplaatsen in stappen omgezet naar betaalde banen.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Marije Mansfeld van de Regio Gooi en Vechtstreek via m.mansfeld@regiogv.nl of 06-55014634 of met Muriël Serrurier Schepper van Media Perspectives via muriel.serrurierschepper@mediaperspectives.nl of 06-10956021.

Contactgegevens

Gerelateerde thema's