Ster, bekend van de reclames op televisie, radio en online bij de publieke omroep, draagt haar volledige digitale reclamecollectie over aan Beeld & Geluid. Niet alleen reclames uit het verleden zijn vanaf nu terug te vinden in het media-archief, ook alle toekomstige reclames zullen instromen in de collectie. Ster bestaat komend jaar 60 jaar en viert dat onder andere met het vereeuwigen van haar archief.
In de huidige collectie van Beeld & Geluid is al een groot deel van het Ster-archief terug te vinden. Tv-reclames tot 2008 zijn al onderdeel van de collectie, vanaf de eerste reclame van 1967. Vanaf dat moment werden reclames selectief bewaard en met de jaren nam het aantal bewaarde reclames steeds meer toe. Toen men vanaf 2008 stopte met het aanleveren via fysieke videobanden (DigiBeta), stopte ook de aanlevering voor de collectie van Beeld & Geluid.
Met de nieuwe overeenkomst tussen Ster en Beeld & Geluid wordt daar verandering in gebracht. Met terugwerkende kracht stromen de reclames uit de periode 2008-2024 het digitale archief in. Daarbij ligt de focus nu op tv, maar ook radioreclames worden toegevoegd aan de collectie. Nieuwe Ster-reclames zullen in de toekomst automatisch aan het archief worden toegevoegd en zijn daarmee beschikbaar voor gebruik in het Mediamuseum van Beeld & Geluid, maar ook voor onderzoekers en het onderwijs.
Reclames spelen met onze verlangens en vertellen iets over onze cultuur en maatschappij. Het is daarom belangrijk dat we goed voor dit erfgoed zorgen. We zijn dan ook heel blij dat we de commercials van Ster kunnen archiveren en beschikbaar kunnen maken voor toekomstige generaties.Valentine Kuypers, conservator Beeld & Geluid
In 60 jaar reclame is veel gebeurd en veranderd. Reclame heeft impact gehad op de Nederlandse taal en cultuur, denk aan 'Goeiemoggel', 'de Bob' of 'het Zwitserleven gevoel'. Ook zien we veranderingen in tijdgeest in reclame terug: reclames voor dieselauto’s van toen en reclames voor elektrische auto’s van nu. Oude klassiekers zoals 'Olifant' (Rolo) of 'Bommetje' (Melkunie), nieuw iconisch werk en van alles daartussen is terug te vinden in het reclame-archief.
Met het overdragen van ons reclame-archief aan Beeld & Geluid wil Ster bijdragen aan het toegankelijk maken van reclame voor het Nederlands publiek. Het archief is een reis door de tijd van mooie, ontroerende en grappige reclames. Als Ster kijken we uit naar de parels die we daar ook de komende decennia aan toe kunnen voegen.Frank Volmer, directeur Ster
Contactgegevens
Kopieer link
https://nieuws.beeldengeluid.nl/243491-ster-draagt-reclamecollectie-over-aan-beeld-geluid/Gerelateerde thema's
Gerelateerd nieuws
Documentaire Remake van Ross McElwee wint Beeld & Geluid IDFA ReFrame Award 2025
De documentaire Remake van de Amerikaanse filmmaker Ross McElwee heeft de Beeld & Geluid IDFA ReFrame Award 2025 gewonnen. Dit werd bekendgemaakt tijdens de IDFA Award Ceremony in Amsterdam.
Beeld & Geluid presenteert Heel Holland Zoekt en introduceert Irene Moors, Robert ten Brink en Hila Noorzai als ambas...
Ter gelegenheid van het 75-jarig jubileum van de Nederlandse televisie start Beeld & Geluid de nationale inzamelingsactie Heel Holland Zoekt. Irene Moors, Robert ten Brink en Hila Noorzai zijn de d...
Surinaamse geschiedenis in beeld: Tijdlijn van Suriname gelanceerd
Beeld & Geluid lanceert in samenwerking met het Nationaal Archief Suriname, Stichting Skrifi en de Universiteit van Suriname de website De Tijdlijn van Suriname, een interactieve site die vijftig j...
De slimste mens-bel van Maarten van Rossem krijgt ereplek in collectie Beeld & Geluid
De iconische bel van Maarten van Rossem uit het populaire KRO-NCRV-programma De slimste mens is voortaan onderdeel van de collectie van Beeld & Geluid. Door het afscheid van Van Rossem als jurylid ...
Regionale omroepen brengen archief onder bij Beeld & Geluid
Beeld & Geluid gaat het digitale archief van de dertien regionale publieke omroepen duurzaam beheren. Dankzij een nieuwe samenwerking met de Stichting Regionale Publieke Omroepen (RPO) wordt het au...