Ster, bekend van de reclames op televisie, radio en online bij de publieke omroep, draagt haar volledige digitale reclamecollectie over aan Beeld & Geluid. Niet alleen reclames uit het verleden zijn vanaf nu terug te vinden in het media-archief, ook alle toekomstige reclames zullen instromen in de collectie. Ster bestaat komend jaar 60 jaar en viert dat onder andere met het vereeuwigen van haar archief.
In de huidige collectie van Beeld & Geluid is al een groot deel van het Ster-archief terug te vinden. Tv-reclames tot 2008 zijn al onderdeel van de collectie, vanaf de eerste reclame van 1967. Vanaf dat moment werden reclames selectief bewaard en met de jaren nam het aantal bewaarde reclames steeds meer toe. Toen men vanaf 2008 stopte met het aanleveren via fysieke videobanden (DigiBeta), stopte ook de aanlevering voor de collectie van Beeld & Geluid.
Met de nieuwe overeenkomst tussen Ster en Beeld & Geluid wordt daar verandering in gebracht. Met terugwerkende kracht stromen de reclames uit de periode 2008-2024 het digitale archief in. Daarbij ligt de focus nu op tv, maar ook radioreclames worden toegevoegd aan de collectie. Nieuwe Ster-reclames zullen in de toekomst automatisch aan het archief worden toegevoegd en zijn daarmee beschikbaar voor gebruik in het Mediamuseum van Beeld & Geluid, maar ook voor onderzoekers en het onderwijs.
Reclames spelen met onze verlangens en vertellen iets over onze cultuur en maatschappij. Het is daarom belangrijk dat we goed voor dit erfgoed zorgen. We zijn dan ook heel blij dat we de commercials van Ster kunnen archiveren en beschikbaar kunnen maken voor toekomstige generaties.Valentine Kuypers, conservator Beeld & Geluid
In 60 jaar reclame is veel gebeurd en veranderd. Reclame heeft impact gehad op de Nederlandse taal en cultuur, denk aan 'Goeiemoggel', 'de Bob' of 'het Zwitserleven gevoel'. Ook zien we veranderingen in tijdgeest in reclame terug: reclames voor dieselauto’s van toen en reclames voor elektrische auto’s van nu. Oude klassiekers zoals 'Olifant' (Rolo) of 'Bommetje' (Melkunie), nieuw iconisch werk en van alles daartussen is terug te vinden in het reclame-archief.
Met het overdragen van ons reclame-archief aan Beeld & Geluid wil Ster bijdragen aan het toegankelijk maken van reclame voor het Nederlands publiek. Het archief is een reis door de tijd van mooie, ontroerende en grappige reclames. Als Ster kijken we uit naar de parels die we daar ook de komende decennia aan toe kunnen voegen.Frank Volmer, directeur Ster
Contactgegevens
Kopieer link
https://nieuws.beeldengeluid.nl/243491-ster-draagt-reclamecollectie-over-aan-beeld-geluidGerelateerde thema's
Gerelateerd nieuws
Beeld & Geluid werkt aan toegankelijk maken van collectie voor mensen met een beperking
De komende vijf jaar werkt Beeld & Geluid in samenwerking met een aantal partijen, onder leiding van TU Delft, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het TACIT-project krijgt een financie...
Beeld & Geluid neemt papieren archief VARA op in collectie
Voor het eerst gaat Beeld & Geluid het volledige archief van een omroep opnemen in de collectie. Het media-instituut neemt het papieren archief van de VARA over, met onder meer scripts en andere do...
Carlo Boszhard en Irene Moors schenken Telekids-collectie aan Beeld & Geluid
Beeld & Geluid voegt de historische Telekids-collectie toe aan haar archief, dankzij de schenking van oud-presentatoren Carlo Boszhard en Irene Moors.
Televisiemaker Ivo Niehe schenkt archief aan Beeld & Geluid
Televisiemaker Ivo Niehe schenkt zijn complete archief aan Beeld & Geluid, een waardevolle toevoeging aan het Nederlandse media-archief. Op 9 oktober volgt een theaterprogramma ter ere van de prese...