Ster, bekend van de reclames op televisie, radio en online bij de publieke omroep, draagt haar volledige digitale reclamecollectie over aan Beeld & Geluid. Niet alleen reclames uit het verleden zijn vanaf nu terug te vinden in het media-archief, ook alle toekomstige reclames zullen instromen in de collectie. Ster bestaat komend jaar 60 jaar en viert dat onder andere met het vereeuwigen van haar archief.
In de huidige collectie van Beeld & Geluid is al een groot deel van het Ster-archief terug te vinden. Tv-reclames tot 2008 zijn al onderdeel van de collectie, vanaf de eerste reclame van 1967. Vanaf dat moment werden reclames selectief bewaard en met de jaren nam het aantal bewaarde reclames steeds meer toe. Toen men vanaf 2008 stopte met het aanleveren via fysieke videobanden (DigiBeta), stopte ook de aanlevering voor de collectie van Beeld & Geluid.
Met de nieuwe overeenkomst tussen Ster en Beeld & Geluid wordt daar verandering in gebracht. Met terugwerkende kracht stromen de reclames uit de periode 2008-2024 het digitale archief in. Daarbij ligt de focus nu op tv, maar ook radioreclames worden toegevoegd aan de collectie. Nieuwe Ster-reclames zullen in de toekomst automatisch aan het archief worden toegevoegd en zijn daarmee beschikbaar voor gebruik in het Mediamuseum van Beeld & Geluid, maar ook voor onderzoekers en het onderwijs.
Reclames spelen met onze verlangens en vertellen iets over onze cultuur en maatschappij. Het is daarom belangrijk dat we goed voor dit erfgoed zorgen. We zijn dan ook heel blij dat we de commercials van Ster kunnen archiveren en beschikbaar kunnen maken voor toekomstige generaties.Valentine Kuypers, conservator Beeld & Geluid
In 60 jaar reclame is veel gebeurd en veranderd. Reclame heeft impact gehad op de Nederlandse taal en cultuur, denk aan 'Goeiemoggel', 'de Bob' of 'het Zwitserleven gevoel'. Ook zien we veranderingen in tijdgeest in reclame terug: reclames voor dieselauto’s van toen en reclames voor elektrische auto’s van nu. Oude klassiekers zoals 'Olifant' (Rolo) of 'Bommetje' (Melkunie), nieuw iconisch werk en van alles daartussen is terug te vinden in het reclame-archief.
Met het overdragen van ons reclame-archief aan Beeld & Geluid wil Ster bijdragen aan het toegankelijk maken van reclame voor het Nederlands publiek. Het archief is een reis door de tijd van mooie, ontroerende en grappige reclames. Als Ster kijken we uit naar de parels die we daar ook de komende decennia aan toe kunnen voegen.Frank Volmer, directeur Ster
Contactgegevens
Kopieer link
https://nieuws.beeldengeluid.nl/243491-ster-draagt-reclamecollectie-over-aan-beeld-geluidGerelateerde thema's
Gerelateerd nieuws
Radio in oorlogstijd: nieuwe podcastserie van Beeld & Geluid onthult verhalen van hoop, verbinding en verzet
Beeld & Geluid presenteert de tiendelige podcastserie Herrijzend Nederland: Radio in Oorlogstijd. De podcast neemt luisteraars mee naar het radiolandschap tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Beeld & Geluid coördineert open call om de toegang tot cultureel digitaal erfgoed te stimuleren
Beeld & Geluid roept onderzoekers, erfgoedprofessionals en -instellingen op om vóór 15 mei 2025 een subsidieaanvraag in te dienen voor het Cascading Grants-programma, dat financiële steun biedt tot...
Nationaal Archief Suriname en Beeld & Geluid brengen 50 jaar onafhankelijkheid van Suriname tot leven
Beeld & Geluid werkt samen met het Nationaal Archief Suriname (NAS), Stichting Skrifi, de Anton de Kom Universiteit van Suriname en andere partners aan een tijdlijn die de geschiedenis van Suriname...
Lotto-trekkingsmachine toegevoegd aan collectie Beeld & Geluid
Vijftig jaar nadat de Lotto-ballen voor de eerste keer aan het rollen werden gebracht, heeft Lotto de iconische Lotto-trekkingsmachine geschonken aan Beeld & Geluid. Sinds vandaag heeft dit bijzond...
Beeld & Geluid werkt aan toegankelijk maken van collectie voor mensen met een beperking
De komende vijf jaar werkt Beeld & Geluid in samenwerking met een aantal partijen, onder leiding van TU Delft, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het TACIT-project krijgt een financie...