Polygoon Journaal toegevoegd aan Nederlands Memory of the World Register van UNESCO

Opnames Polygoon Journaal.jpg
  • jpg

Het Polygoon Journaal is toegevoegd aan het Nederlandse Memory of the World Register van UNESCO. Het iconische wekelijkse journaal was van 1922 tot 1987 te zien in bioscoopzalen in ons land. Beeld & Geluid beheert de volledige collectie Polygoonjournaals en brengt het op verschillende manieren onder de aandacht, zoals met wekelijkse fragmenten via YouTube.

 

Sinds 2022 heeft de Nederlandse UNESCO Commissie een Memory of the World-lijst. Hierop komt uitzonderlijk documentair erfgoed te staan dat van groot belang is voor Nederland. In het eerste jaar werden acht items ingeschreven, waaronder de speelfilm Soldaat van Oranje. Daar komen dit jaar zes items bij. Naast het Polygoon Journaal zijn dat de Archieven van de Koninklijke Maatschappij de Schelde (Zeeuws Archief), Capitulatiedocument Rotterdam (Oorlogsmuseum Overloon), Graduale van Johannes van Deventer (Erfgoedcentrum Nederlands Kloosterleven), Bibliotheca Rosenthaliana (Allard Pierson) en Collectie Herensia FuHiKuBo (Bonaire).

 

De naam 'Polygoon' is binnen de Nederlandse cultuur onlosmakelijk verbonden met de bioscoopjournaals Neerlands Nieuws en Wereldnieuws. Gedurende het grootste gedeelte van de twintigste eeuw wordt het bioscooppubliek via deze journaals geïnformeerd en vermaakt. Het eerste Polygoonjournaal, onder de naam Hollands Nieuws, was in 1922 te zien. De laatste vertoning van het bioscoopjournaal, dat na de Tweede Wereldoorlog de titel Neerlands Nieuws kreeg, vond plaats in 1987.

 

Er is bijna geen onderwerp of er is een Polygoon Journaal over gemaakt. Over sport, het koningshuis, de luchtvaart, industrie, cultuur of maatschappij, een team van Polygoon deed verslag. Zo biedt deze collectie een beeld van Nederland in de 20e eeuw. In zo’n anderhalf of twee minuten wordt in een associatieve en ritmische montage op een aantrekkelijke manier een verhaal verteld. De karakteristieke voice-over van Philip Bloemendal voegde een laag toe aan het journaal. Daarom gaat er geen dag voorbij of er is een fragment uit het Polygoonjournaal op radio of televisie. Bas Agterberg, conservator Mediahistorie bij Beeld & Geluid

 

Deze zes nieuwe inschrijvingen tonen de diversiteit en rijkheid van het Nederlandse documentaire erfgoed. Van Bonaire tot Middelburg: erfgoedinstellingen bewaren unieke collecties die het waard zijn om gekend en erkend te worden. Bijzonder aan deze inschrijvingen is de spreiding in tijd: we gaan van een middeleeuws zangboek, via twintigste-eeuwse polygoonbeelden naar tamelijk recente oral-history opnamen. Vincent Robijn, voorzitter van het Nederlandse Memory of the World Comité. 

 

Internationaal Memory of the World-programma

UNESCO startte begin jaren ’90 het mondiale Memory of the World programma om waardevolle archieven, bibliotheekcollecties en individuele werken te conserveren en bescherming te bieden tegen verwaarlozing, verval of soms zelfs moedwillige vernietiging. Eerder dit jaar werd De Digitale Stad aan het register toegevoegd, een van de eerste online-gemeenschappen ter wereld. Beeld & Geluid beheert een belangrijk deel van het archief van de Digitale Stad.

 

Het programma helpt om bewustzijn te creëren voor het belang van documentair erfgoed voor het collectieve geheugen van de mensheid. Een belangrijk middel daarbij is het Internationale Memory of the World Register, een lijst van uitzonderlijk documentair erfgoed met wereldwijde uitstraling.

 

Beeldmateriaal Polygoon Journaal

Het beeld van het Polygoon Journaal is onder bronvermelding Polygoon Bioscoopjournaal/ Beeld & Geluid te gebruiken. Meer beeldmateriaal is te vinden in deze perskit.

Contactgegevens

Gerelateerde thema's

Ontvang het laatste Beeld & Geluid nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL