Beeld & Geluid gaat vanaf 1 juni met verschillende partners uit heel Europa bouwen aan een nieuw platform voor innovatiebeleid. Binnen het project European Cultural and Creative Industries Innovation Policy Platform (ekip) worden de culturele en creatieve sector ondersteund bij het oplossen van complexe maatschappelijke vraagstukken. Beeld & Geluid is een van de kernpartners in het project, dat recent een subsidie van 6 miljoen ontving uit het Horizon Europe onderzoeksprogramma van de Europese Commissie.
Via ekip zullen we tientallen bestaande netwerken in de culturele en creatieve sector, die de volledige breedte van de sector vertegenwoordigen, met elkaar verbinden. De inzichten die hieruit voortkomen dragen bij aan nieuw onderzoeks- en innovatiebeleid dat nodig is om de verschillende partijen binnen het innovatie ecosysteem te versterken.Johan Oomen, doelgroepeigenaar Onderzoek en Innovatie bij Beeld & Geluid
In het project, dat wordt gecoördineerd door de Universiteit van Lund, werken professionals uit verschillende vakgebieden samen om beleidsvoorstellen te ontwikkelen, te prioriteren en uit te testen. De partners in het consortium werken intensief samen met een netwerk van meer dan 40 Europese netwerken en organisaties zodat voorstellen goed aansluiten op wensen uit de sector. Met de opgestelde beleidsaanbevelingen draagt ekip bij aan een groener, inclusiever en digitaler Europa waar innovatie wordt aangejaagd door cultuur en creativiteit.
Binnen het project zal Beeld & Geluid zich focussen op het versterken van de rol van cultureel erfgoed binnen het Europees en nationaal innovatiebeleid. Het instituut werkt hierbij intensief samen met de twee Nederlandse consortiumpartners - de TU Delft en Gemeente Rotterdam. Activiteiten worden afgestemd met CLICKNL, het kennis- en innovatienetwerk van de creatieve industrie. Daarnaast zal Beeld & Geluid een leidende rol spelen bij de ontwikkeling van deskundigheidsbevordering op het gebied van digitale en duurzame innovatie.
ekip is een kans om de rol die culturele erfgoedorganisaties kunnen spelen bij het stimuleren van innovatieprocessen stevig te positioneren. We kunnen toekomstige vernieuwers voorzien van vaardigheden en middelen en hen kansen bieden om te experimenteren en bekendheid te krijgen.Rasa Bocyte, senior adviseur voor onderzoekssamenwerkingen bij Beeld & Geluid
Contactgegevens
Gerelateerde thema's
Gerelateerd nieuws
Lotto-trekkingsmachine toegevoegd aan collectie Beeld & Geluid
Vijftig jaar nadat de Lotto-ballen voor de eerste keer aan het rollen werden gebracht, heeft Lotto de iconische Lotto-trekkingsmachine geschonken aan Beeld & Geluid. Sinds vandaag heeft dit bijzond...
Beeld & Geluid werkt aan toegankelijk maken van collectie voor mensen met een beperking
De komende vijf jaar werkt Beeld & Geluid in samenwerking met een aantal partijen, onder leiding van TU Delft, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het TACIT-project krijgt een financie...
Ster draagt reclamecollectie over aan Beeld & Geluid
Ster, bekend van de reclames op televisie, radio en online bij de publieke omroep, draagt haar volledige digitale reclamecollectie over aan Beeld & Geluid. Vanaf nu zullen alle reclames van Ster in...
Beeld & Geluid neemt papieren archief VARA op in collectie
Voor het eerst gaat Beeld & Geluid het volledige archief van een omroep opnemen in de collectie. Het media-instituut neemt het papieren archief van de VARA over, met onder meer scripts en andere do...
Carlo Boszhard en Irene Moors schenken Telekids-collectie aan Beeld & Geluid
Beeld & Geluid voegt de historische Telekids-collectie toe aan haar archief, dankzij de schenking van oud-presentatoren Carlo Boszhard en Irene Moors.