Op vrijdag 21 januari overhandigt Eppo van Nispen tot Sevenaer, voorzitter van de werkgroep Cultuur en Media van de Nederlandse AI Coalitie, het position paper ‘De Kunst van AI voor iedereen. De verbindende kracht van cultuur en media’ aan Barbera Wolfensberger, directeur-generaal Cultuur en Media bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. In dit paper schetsen diverse instellingen de potentie van AI-toepassingen en uiteenlopende gebruikerswensen. Het doel is om innovatie op het gebied van AI voor de cultuur- en mediasector in Nederland te bevorderen.
De cultuur- en mediasector maakt steeds meer gebruik van AI-technieken. Hoe wordt AI voor iedereen toegankelijk? Welke kansen en transformaties zijn er en naar welke veranderingen moet kritisch worden gekeken? Het paper gaat enerzijds in op hoe AI de transitie in cultuur en media stuurt (‘AI for culture’) en anderzijds hoe deze sector kan bijdragen aan de toepassing van AI (‘culture for AI’). Dit position paper is tot stand gekomen met behulp van betrokkenheid en inbreng van vooraanstaande onderzoekers, professionals, instituten en bedrijven die de cultuur- en mediasector vertegenwoordigen.
Het position paper is vanaf vrijdag 21 januari om 15.00 uur te downloaden via deze link.
Hier en daar wordt AI al ingezet. Denk aan detectie van nepnieuws, het automatisch annoteren van erfgoedcollecties of het componeren van muziek. Maar voor een structurele en efficiënte toepassing is niet alleen meer onderzoek en financiering nodig, maar is er ook vraag naar een maatschappij-brede bundeling van krachten, met een pioniersrol voor de cultuur- en mediasector.
De presentatie van het paper vindt plaats tijdens het digitale nieuwjaarsevent van het Netwerk Digitaal Erfgoed op 21 januari 2022 om 14:00 uur. Meld je aan via deze link. De publicatie en de lancering zijn tot stand gekomen door steun van deelnemers en partners van de Nederlandse AI Coalitie, van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, het Netwerk Digitaal Erfgoed (NDE) en de KB, de nationale bibliotheek.
Meer informatie? Neem dan contact op via: cultuur@nlaic.com.
De NL AIC is een publiek-privaat samenwerkingsverband waarbij overheid, bedrijfsleven, onderwijs- en onderzoeksinstellingen en maatschappelijke organisaties zich inzetten om AI-ontwikkelingen in Nederland te versnellen en AI-initiatieven in Nederland met elkaar te verbinden. De ambitie is om Nederland in een voorhoedepositie te krijgen op het gebied van kennis én toepassing van AI.
Beeld en Geluid is het toonaangevende instituut voor media. Een inspirerende, creatieve en toegankelijke ontmoetingsplek voor professionals en particulieren; online, in ons museum en soms op locatie. We zijn een van de grootste archieven ter wereld en we bewaren diverse soorten media, zoals radio- en televisieprogramma’s, video(games), geschreven pers, politieke prenten, gifjes, websites en objecten. Beeld en Geluid is één van de autoriteiten die objectief het Nederlandse medialandschap in kaart brengt en actuele ontwikkelingen benadert vanuit media-historisch perspectief. Zo laten we zien welke impact media hebben op ieders leven. Dat doen we met een groot aantal partners, zoals creatieve mediamakers, knappe deskundigen, betrokken bedrijven en relevante influencers. Op die manier dragen we samen bij aan een mediawijzere wereld.
Contactgegevens
-
- Jennemiek Leijssen
- Corporate Communicatiemanager
- jleijssen@beeldengeluid.nl
- +31651577014
Kopieer link
https://nieuws.beeldengeluid.nl/209068-cultuur-en-mediasector-claimt-pioniersrol-op-gebied-aiGerelateerde thema's
Gerelateerd nieuws
Top 40 geëerd met glasplaten in Wall of Fame Beeld & Geluid
De Top 40 is vrijdag 16 juni geëerd met twee glasplaten in de Wall of Fame van Beeld & Geluid in Hilversum. Het portret van Erik de Zwart, tevens voorzitter van de Stichting Nederlandse Top 40, is ...
Beeld & Geluid toont rol van media in oorlogen in het heden en het verleden
In de komende maanden organiseert Beeld & Geluid verschillende activiteiten rondom het thema Media als wapen. Onderdeel van het programma zijn Mediacolleges met Jelle Brandt Corstius en een tentoon...
Deelnemers van de VriendenLoterij steunen wederom Beeld & Geluid
Met grote dank aan de deelnemers van de VriendenLoterij ontvangt Beeld & Geluid een bijdrage ter waarde van 419.431 euro.
Staatssecretaris Digitalisering volgt BENEDMO in strijd tegen desinformatie
Van factchecking tot mediawijsheid. Binnen de Vlaams - Nederlandse samenwerking BENEDMO, zetten verschillende organisaties zich in tegen desinformatie. De staatssecretaris van Digitalisering Alexan...
Beeld & Geluid kijkt naar toekomst met nieuwe merkidentiteit
Voortbouwend op de ambitie om dé onafhankelijke autoriteit op het gebied van media met het modernste media-archief ter wereld te zijn, presenteert Beeld & Geluid vandaag een nieuw logo en een nieuw...