Jurk Nikkie de Jager door Edwin Oudshoorn, pak Jan Smit van Oger, jurk Chantal Janzen door David Laport en jurk Edsilia Rombley door Tess van Zalinge.
Beeld en Geluid voegt diverse objecten van het Eurovisie Songfestival 2021 toe aan de collectie. Het gaat onder andere om de kleding van de presentatoren, de presentatiedesk en ontwerpen voor decor, licht en geluid. Het instituut voor media ontving de collectie uit handen van Gerard Timmer, algemeen directeur NOS, Sietse Bakker, Jessica Stam, Emilie Sickinghe en Astrid Dutrenit, executive producenten Eurovisie Songfestival en Diek Pothoven, Eurovision Head of Styling.
De objecten zijn te zien in een tijdelijke expositie tijdens Dutch Media Week (1 tot en met 10 oktober) op de Gooische Brink in Hilversum.
De stukken die worden opgenomen in de collectie van Beeld en Geluid zijn de jurken van Chantal Janzen ontworpen door Claes Iversen, David Laport en Edwin Oudshoorn, de jurken van Edsilia Rombley ontworpen door Tess van Zalinge, Studio Elzinga en David Laport, de jurken van Nikkie de Jager ontworpen door Edwin Oudshoorn, Maison the Faux en David Laport en de pakken van Jan Smit van Oger. Ook de MARTAN-kleding van Diek Pothoven, gedragen door dansers en artiesten zoals Davina Michelle, wordt aan de collectie toegevoegd. Daarnaast worden het programmaboekje, de presentatiedesk van de finale, ontwerpen voor decor, licht en geluid en de bokaalkoffer, die de Italiaanse winnaar Måneskin destijds is vergeten, overgedragen aan het instituut voor media.
De afgelopen jaren werkte het instituut al aan het complementeren van de audiovisuele collectie rond het Eurovisie Songfestival. In nauw contact met het Eurovision-archief werden de tot dan toe ontbrekende uitzendingen aangevuld. Op 1956 en 1964 na - waarvan de beelden niet meer bestaan - beschikt het instituut nu over audiovisueel materiaal van alle edities.
‘We zijn ontzettend blij dat we nu, naast de uitzendingen van het Eurovisie Songfestival, het verhaal van deze grootse productie ook aan de hand van objecten en kleding kunnen illustreren. Een uitzending als die van het Eurovisie Songfestival 2021 toont aan hoeveel fantastische mediamakers Nederland heeft, van creatie tot innovatie. Dat maakt een klein land groots! Wij bewaren én vertellen dit unieke verhaal dan ook graag tot in de eeuwigheid,’ aldus Eppo van Nispen tot Sevenaer, algemeen directeur Beeld en Geluid.
Gerard Timmer, algemeen directeur NOS: “Met dit evenement is er een nieuw stukje televisiegeschiedenis geschreven. Uniek door haar veelkleurigheid, de (inter)nationale samenwerking, innovatie, organisatie en thematiek. Het moment waarop dit alles gebeurde, midden in de coronatijd, maakt het nog specialer. Daar kunnen we met trots op terugkijken en dat willen we natuurlijk delen. Geheel passend bij het thema ‘Open Up’ stellen we de iconische stukken beschikbaar voor iedereen in Beeld en Geluid”.
Een van de objecten zijn voor het eerst voor publiek te zien in de pop-up expositie de Songfestival Xperience van Dutch Media Week. Bezoekers worden van 1 tot en met 10 oktober meegenomen langs alle facetten van deze ongelofelijke productie. Van het ontstaan en de geschiedenis van het Songfestival, via de creativiteit van de regisseur, decorbouwers en licht- en geluid ontwerpers tot innovaties op het gebied van camera en augmented reality. Zo introduceerde Nederland het bewegende decor, de Green Room en de korte postcards waarin landen zich voorstellen. Maak een selfie achter de presentatiedesk, ga op de foto met de spectaculaire finale outfits van Nikkie, Chantal, Jan en Edsilia of droom nog een keer weg bij beelden van de finaleshow.
Contactgegevens
-
Download vCard
- Persafdeling
-
Onze persvertegenwoordigers zijn te bereiken via de volgende telefoonnummers:
+31626553752
+31651577014 - pers@beeldengeluid.nl
Kopieer link
https://nieuws.beeldengeluid.nl/202809-eurovisie-songfestival-objecten-naar-collectie-beeld-en-geluid/Gerelateerde thema's
Gerelateerd nieuws
Freek en Hella de Jonge schenken audiovisueel archief aan Beeld & Geluid
Beeld & Geluid ontvangt van cabaretier Freek de Jonge zijn audiovisuele archief vanaf 1980. Het gaat om de jaren waarin hij als soloartiest werkte. Omdat een deel van dit materiaal ontbrak of incom...
Documentaire Remake van Ross McElwee wint Beeld & Geluid IDFA ReFrame Award 2025
De documentaire Remake van de Amerikaanse filmmaker Ross McElwee heeft de Beeld & Geluid IDFA ReFrame Award 2025 gewonnen. Dit werd bekendgemaakt tijdens de IDFA Award Ceremony in Amsterdam.
Beeld & Geluid presenteert Heel Holland Zoekt en introduceert Irene Moors, Robert ten Brink en Hila Noorzai als ambas...
Ter gelegenheid van het 75-jarig jubileum van de Nederlandse televisie start Beeld & Geluid de nationale inzamelingsactie Heel Holland Zoekt. Irene Moors, Robert ten Brink en Hila Noorzai zijn de d...
Surinaamse geschiedenis in beeld: Tijdlijn van Suriname gelanceerd
Beeld & Geluid lanceert in samenwerking met het Nationaal Archief Suriname, Stichting Skrifi en de Universiteit van Suriname de website De Tijdlijn van Suriname, een interactieve site die vijftig j...
De slimste mens-bel van Maarten van Rossem krijgt ereplek in collectie Beeld & Geluid
De iconische bel van Maarten van Rossem uit het populaire KRO-NCRV-programma De slimste mens is voortaan onderdeel van de collectie van Beeld & Geluid. Door het afscheid van Van Rossem als jurylid ...