MediaNumeric lanceert internationaal trainingsprogramma om gebruik van big data binnen onderzoeksjournalistiek te bevorderen.
Het Erasmus+ project MediaNumeric biedt trainingsmateriaal om de nieuwe generatie studenten in de journalistiek en communicatiewetenschappen op te leiden. MediaNumeric-studenten worden de theoretische kennis en vaardigheden bijgebracht die nodig zijn om (big) data te doorgronden en te gebruiken en verrijkte (multimedia) verhalen te vertellen. Zo wordt bijgedragen aan een gezond en robuust nieuws ecosysteem dat beter bestand is tegen desinformatie.
MediaNumeric wordt uitgevoerd door een consortium dat bestaat uit persbureaus, universiteiten, archieven en een media-accelerator. De Europese Unie investeert de komende drie jaar een miljoen euro in dit initiatief.
Digitalisering heeft alle aspecten van het nieuwsmedialandschap veranderd, van de manier waarop nieuws wordt gemaakt tot hoe het wordt verspreid en hoe ermee wordt omgegaan. Europese burgers en journalisten zijn onderdeel van het grootste informatienetwerk dat ooit heeft bestaan. Enerzijds biedt dit mogelijkheden voor datagedreven journalistiek, om nieuwe verhalen te ontdekken en grote (historische) datasets te verkennen. Anderzijds zorgt de komst van deze technologische ontwikkelingen voor nieuwe uitdagingen voor journalisten en burgers. Zoals de grootschalige verspreiding van onnauwkeurige en misleidende informatie. Deze ontwikkelingen hebben de journalistiek op haar grondvesten doen schudden.
Tegen deze achtergrond beoogt MediaNumeric een nieuwe generatie journalisten en verhalenvertellers op te leiden. Het trainingsprogramma biedt journalisten de tools en middelen die nodig zijn om een gebruikers gedreven, eerlijk, evenwichtig, economisch duurzaam én technologisch geavanceerd Europees media-ecosysteem te creëren.
MediaNumeric streeft ernaar om diepgaand inzicht te verwerven in de behoeften van de media-industrie en deze te koppelen aan het onderwijsaanbod van hogescholen en universiteiten; door het potentieel te benadrukken van het gebruik van grote multimedia databases voor (datagedreven) journalistiek en niet-journalistieke mediaproducties; zorg te dragen voor een uitgebreid trainingsprogramma; dialoog en begrip tussen sectoren te stimuleren door discussies over datagestuurde media-analyse en -productie, feitenonderzoek en bronnenkritiek; en te zorgen dat het trainingsmateriaal duurzaam toegankelijk blijft voor gebruik binnen het onderwijs.
MediaNumeric wordt gefinancierd vanuit het Erasmus+ programma van de Europese Unie en loopt van 1 januari 2021 tot 31 december 2023. Het consortium bestaat uit vooraanstaande spelers uit de academische wereld, industrie en audiovisuele archieven uit vier EU-lidstaten: het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid (NL ), Hogeschool Inholland (NL), FINA National Film Archive - Audiovisual Institut (PL), SWPS University of Social Sciences and Humanities (PL), AFP Agence France Presse (FR), INA Institut national de l'audiovisuel (FR ), Storytek (EE) en de stichting EUscreen (NL).
Contactgegevens
-
- Jennemiek Leijssen
- Corporate Communicatiemanager
- jleijssen@beeldengeluid.nl
- +31651577014
Gerelateerde thema's
Gerelateerd nieuws
Lotto-trekkingsmachine toegevoegd aan collectie Beeld & Geluid
Vijftig jaar nadat de Lotto-ballen voor de eerste keer aan het rollen werden gebracht, heeft Lotto de iconische Lotto-trekkingsmachine geschonken aan Beeld & Geluid. Sinds vandaag heeft dit bijzond...
Beeld & Geluid werkt aan toegankelijk maken van collectie voor mensen met een beperking
De komende vijf jaar werkt Beeld & Geluid in samenwerking met een aantal partijen, onder leiding van TU Delft, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het TACIT-project krijgt een financie...
Ster draagt reclamecollectie over aan Beeld & Geluid
Ster, bekend van de reclames op televisie, radio en online bij de publieke omroep, draagt haar volledige digitale reclamecollectie over aan Beeld & Geluid. Vanaf nu zullen alle reclames van Ster in...
Beeld & Geluid neemt papieren archief VARA op in collectie
Voor het eerst gaat Beeld & Geluid het volledige archief van een omroep opnemen in de collectie. Het media-instituut neemt het papieren archief van de VARA over, met onder meer scripts en andere do...
Carlo Boszhard en Irene Moors schenken Telekids-collectie aan Beeld & Geluid
Beeld & Geluid voegt de historische Telekids-collectie toe aan haar archief, dankzij de schenking van oud-presentatoren Carlo Boszhard en Irene Moors.