Hilversum, 26 oktober - Na 14 jaar start Beeld en Geluid met een grootse verbouwing van het museum. De afgelopen jaren bezocht maar liefst een op de vijf Nederlanders het kleurrijke pand in Hilversum. Het museum dat in 2006 door toenmalig koningin Beatrix werd geopend was vernieuwend door de vele interactives en de daarbij behorende technische hoogstandjes. De laatste bezoeker werd op zondag 25 oktober persoonlijk uitgezwaaid door directeur Eppo van Nispen tot Sevenaer en collega's. Medio 2022 opent Beeld en Geluid het nieuwe hypermoderne mediamuseum, dat laat zien hoe iedereen ín media leeft.
De afgelopen 14 jaar waren een prachtige periode van innovatie, experimenteren en verandering met vele hoogtepunten. Met de komst van het nieuwe museum in 2022 bouwen we verder aan een mediawijzere samenleving. Daarnaast blijven we met liefde het mediageheugen van Nederland voor de eeuwigheid vastleggen. Online en in ons prachtige pandEppo van Nispen tot Sevenaer, directeur Beeld en Geluid
Met dezelfde afstandsbediening waarmee toenmalig koningin Beatrix het museum opende, zetten de laatste bezoekers het museum uit.
De afgelopen jaren genoten bezoekers van 15 paviljoens, meer dan 13 tijdelijke tentoonstellingen en talloze workshops, rondleidingen en evenementen. De bezoeker kreeg een kijkje achter de schermen bij radio en TV en ontdekte zo de werking van media. Waar kinderen mediawijzer werden in het Mediawijzer-paviljoen en Media Ukkie Land, doken ouders in het rijke archief in de Medialounges.
Naast de vaste museumopstelling werden tijdelijke tentoonstellingen ingericht, zoals En wel hierom! over Van Kooten en De Bie, Zoom Safari over natuurbeelden, Let’s YouTube ‘s werelds eerste tentoonstelling over YouTube en Nieuws of Nonsens over (fake) nieuws en Serieus grappig over satire.
Sinds de opening in 2006 is het medialandschap enorm veranderd. Beeld en Geluid beweegt mee met deze ontwikkelingen met een compleet vernieuwd en hypermodern museum dat medio 2022 opent. Een museum waarin je als bezoeker door middel van een gepersonaliseerde reis wordt meegenomen in jouw eigen leven in media en dat laat ervaren wat jij kunt doen met media, wat media doen met jou, en met de maatschappij.
Het gebouw van Beeld en Geluid blijft toegankelijk als archief, bron van hergebruik en beschikbaarstelling, het onderwijs, de erfgoedsector, evenementen en kinderfeestjes. Tussen november 2020 en medio 2022 organiseert Beeld en Geluid bovendien diverse activiteiten in het gebouw, online en op andere locaties in het land zoals in Beeld en Geluid Den Haag en in de bibliotheek op de Neude in Utrecht.
Contactgegevens
-
- Jennemiek Leijssen
- Corporate Communicatiemanager
- jleijssen@beeldengeluid.nl
- +31651577014
Kopieer link
https://nieuws.beeldengeluid.nl/192597-beeld-en-geluid-zwaait-laatste-museumbezoeker-uitGerelateerde thema's
Gerelateerd nieuws
Top 40 geëerd met glasplaten in Wall of Fame Beeld & Geluid
De Top 40 is vrijdag 16 juni geëerd met twee glasplaten in de Wall of Fame van Beeld & Geluid in Hilversum. Het portret van Erik de Zwart, tevens voorzitter van de Stichting Nederlandse Top 40, is ...
Beeld & Geluid toont rol van media in oorlogen in het heden en het verleden
In de komende maanden organiseert Beeld & Geluid verschillende activiteiten rondom het thema Media als wapen. Onderdeel van het programma zijn Mediacolleges met Jelle Brandt Corstius en een tentoon...
Deelnemers van de VriendenLoterij steunen wederom Beeld & Geluid
Met grote dank aan de deelnemers van de VriendenLoterij ontvangt Beeld & Geluid een bijdrage ter waarde van 419.431 euro.
Staatssecretaris Digitalisering volgt BENEDMO in strijd tegen desinformatie
Van factchecking tot mediawijsheid. Binnen de Vlaams - Nederlandse samenwerking BENEDMO, zetten verschillende organisaties zich in tegen desinformatie. De staatssecretaris van Digitalisering Alexan...
Beeld & Geluid kijkt naar toekomst met nieuwe merkidentiteit
Voortbouwend op de ambitie om dé onafhankelijke autoriteit op het gebied van media met het modernste media-archief ter wereld te zijn, presenteert Beeld & Geluid vandaag een nieuw logo en een nieuw...