Jan Müller, algemeen directeur van Beeld en Geluid: “Het is onze doelstelling om het door ons beheerde audiovisueel erfgoed voor een zo groot mogelijk publiek toegankelijk te maken. Dat doen we op diverse manieren, zoals in de Beeld en Geluid experience. Ik ben er enorm trots op dat we dit jaar met al onze activiteiten zo veel mensen naar ons hebben weten te trekken.”
Beeld en Geluid schaart zich hiermee in een rij musea die dit jaar meer bezoekers trokken dan ooit in hun geschiedenis. Namelijk het Rijksmuseum en het Stedelijk Museum in Amsterdam, het Spoorwegmuseum in Utrecht, het Gemeentemuseum Den Haag en het Museum van Oudheden in Leiden.
Bezoekers doken dit jaar bij Beeld en Geluid in de wereld van het Koninklijk Huis. Ze zagen daar onder andere privé-opnames van de Oranjes en ontdekten de diverse rollen van ons koningshuis. Er was een mini-tentoonstelling over dé WK verhalen en bezoekers vierden vakantie vanaf tropische stranden in Hilversum tijdens de zomervakantieprogrammering. Ook maakten bezoekers kennis met de topmodellen uit de collectie van Beeld en Geluid en konden ze op de foto met Meneer de Uil of een Nipkowschijf. In november opende het audiovisueel archief de nieuwe tentoonstelling Voorbij het Nieuws, die nog t/m mei 2015 te zien is.
Het jaar wordt traditiegetrouw afgesloten met de Top 2000 live vanuit het Top 2000 Café in Beeld en Geluid. Het Top 2000 Café is ook na oudejaarsavond nog te bezoeken. Bezoekers kunnen gedurende de kerstvakantie in het Top 2000 Café nog meedoen aan een Top 2000 muziekquiz en workshops radio maken, gegeven door producers van Radio 2. Bovendien is het mogelijk zelf de Top 2000 te presenteren in de Top 2000-radiostudio in de Beeld en Geluid experience. Alle informatie over de workshops radio maken en de experience zijn te vinden op de site: beeldengeluid.nl.