De Muse Awards worden jaarlijks uitgereikt aan instituten of onafhankelijke producenten die digitale media inzetten om een museale ervaring en binding met het publiek te versterken. Community, innovatie, creativiteit en educatie zijn termen die centraal staan bij het gebruik van deze digitale media.
Na de bevrijding is een zevendelige serie van de NTR over de eerste jaren van wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog. Voor iedere aflevering van Na de bevrijding produceerde het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in samenwerking met de NTR en Videodock een speciale webapplicatie. Met deze interactieve applicatie kan de gebruiker op eigen tempo grasduinen door de archiefbeelden die voor de serie gebruikt werden. De online variant verschaft kijkers toegang tot de volledige filmbeelden, muziek, foto’s en krantenartikelen via hun tablet of webbrowser.
De NTR zond Na de bevrijding begin dit jaar uit op Nederland 2. Zowel de serie als zo’n 80 uur aan archiefmateriaal blijven beschikbaar op nadebevrijding.nl.
American Alliance of Museums
De Golden Muse Award for Online Presence ging naar Seattle Art Museum. De Silver Muse Award for Online Presence ging naar Museum of Modern Art in New York. De awardwinnaars werden gekozen door een internationale groep van GLAM-media professionals (Galleries, Libraries, Archives and Museums) die aangesloten zijn bij de American Alliance of Museums (AAM). Deze organisatie stimuleert musea en de culturele gemeenschap.