Hella en Freek de Jonge ondertekenen de schenkingsovereenkomst met Beeld & Geluid-directeur Eppo van Nispen tot Sevenaer. Foto: Dennis de Bruin
Beeld & Geluid ontvangt van cabaretier Freek de Jonge zijn audiovisuele archief vanaf 1980. Het gaat om de jaren waarin hij als soloartiest werkte, met De Komiek (1980) als eerste voorstelling. Omdat een deel van dit materiaal ontbrak of incompleet aanwezig was, betekent de schenking een belangrijke verrijking van het media-archief.
De schenking bestaat uit registraties van niet uitgezonden theaterproducties, materiaal van optredens in het buitenland en aanvullingen op televisie-uitzendingen die nog niet volledig beschikbaar waren. De collectie biedt een rijker en vollediger beeld van het oeuvre van de inmiddels 81-jarige De Jonge en laat de ontwikkeling van zijn werk in de afgelopen decennia beter zien.
Freek de Jonge heeft een grote en blijvende invloed op het Nederlandse cabaret en daarmee op ons collectieve geheugen. Met deze schenking kunnen we zijn werk in volle breedte toegankelijk maken. Het is bijzonder om dit materiaal aan onze collectie toe te voegen en zo het verhaal van een maker, die al meer dan vijftig jaar van betekenis is, nog beter te kunnen vertellen.Eppo van Nispen tot Sevenaer, directeur van Beeld & Geluid.
Een ander deel van het werk van De Jonge ligt opgeslagen bij het Allard Pierson, de erfgoedcollecties van de Universiteit van Amsterdam. Dat gaat om foto's, posters, kostuums, recensies en documentatie. De overdracht van het audiovisuele materiaal aan Beeld & Geluid sluit hierop aan en zorgt ervoor dat zijn volledige carrière nu beter gedocumenteerd en duurzaam bewaard kan worden.
Freek de Jonge begon zijn carrière in 1968 met Neerlands Hoop in Bange Dagen, het baanbrekende duo dat hij samen met Bram Vermeulen vormde en waarmee hij het Nederlandse cabaret vernieuwde met maatschappelijk engagement en een uitgesproken theatervorm. Vanaf 1980 vervolgde De Jonge zijn weg als soloartiest en creëerde hij een omvangrijk en veelzijdig oeuvre met voorstellingen die telkens een nieuwe vorm en inhoud onderzochten. Hij werkte daarbij veel samen met zijn vrouw Hella, die als ontwerper van kostuums en creatief partner een belangrijke rol speelde in zijn theaterpraktijk.
De Jonge werd in de loop van zijn carrière meermaals onderscheiden en geldt als een van de meest toonaangevende cabaretiers van Nederland. Met werk in theater, televisie, muziek, literatuur en film drukt hij al decennialang een stevig stempel op de Nederlandse cultuur. In 2009 vierde Beeld & Geluid zijn veertigjarig jubileum als cabaretier met de tijdelijke tentoonstelling Kijk! Dat is Freek.
Contactgegevens
-
Download vCard
- Persafdeling
-
Onze persvertegenwoordigers zijn te bereiken via de volgende telefoonnummers:
+31626553752
+31651577014 - pers@beeldengeluid.nl
Kopieer link
https://nieuws.beeldengeluid.nl/258874-freek-en-hella-de-jonge-schenken-audiovisueel-archief-aan-beeld-geluid/Gerelateerde thema's
Gerelateerd nieuws
Documentaire Remake van Ross McElwee wint Beeld & Geluid IDFA ReFrame Award 2025
De documentaire Remake van de Amerikaanse filmmaker Ross McElwee heeft de Beeld & Geluid IDFA ReFrame Award 2025 gewonnen. Dit werd bekendgemaakt tijdens de IDFA Award Ceremony in Amsterdam.
Beeld & Geluid presenteert Heel Holland Zoekt en introduceert Irene Moors, Robert ten Brink en Hila Noorzai als ambas...
Ter gelegenheid van het 75-jarig jubileum van de Nederlandse televisie start Beeld & Geluid de nationale inzamelingsactie Heel Holland Zoekt. Irene Moors, Robert ten Brink en Hila Noorzai zijn de d...
Surinaamse geschiedenis in beeld: Tijdlijn van Suriname gelanceerd
Beeld & Geluid lanceert in samenwerking met het Nationaal Archief Suriname, Stichting Skrifi en de Universiteit van Suriname de website De Tijdlijn van Suriname, een interactieve site die vijftig j...
De slimste mens-bel van Maarten van Rossem krijgt ereplek in collectie Beeld & Geluid
De iconische bel van Maarten van Rossem uit het populaire KRO-NCRV-programma De slimste mens is voortaan onderdeel van de collectie van Beeld & Geluid. Door het afscheid van Van Rossem als jurylid ...