Beeld & Geluid lanceert vandaag het gratis digitaal lesmateriaal bij de Netflix-serie Adolescence, ontwikkeld in samenwerking met docenten en getest door leerlingen. 'Adolescence en mediawijsheid' is gemaakt voor het voortgezet onderwijs en ondersteunt scholen bij het nieuwe leergebied Digitale Geletterdheid. Het lesmateriaal helpt docenten en leerlingen om in gesprek te gaan over thema’s als social media, influencers, bubbels, relaties en zelfbeeld.
De Netflix-serie Adolescence toont hoe de digitale wereld de identiteit van jongeren kan vormen en schoolcultuur kan beïnvloeden. Het lesmateriaal neemt de serie als aanknopingspunt om in de klas te spreken over de kansen en risico’s van de online leefwereld. Leerlingen leren reflecteren op hun eigen gedrag, de invloed van rolmodellen en ontdekken hoe media hun blik op de wereld zowel kunnen verrijken als vervormen. Daarmee draagt het materiaal bij aan het vergroten van mediabewustzijn en digitale weerbaarheid.
Het lanceringsmoment vond maandagochtend plaats in debatcentrum Nieuwspoort in Den Haag. Mede-initiatiefnemer Barbara Kathmann (Kamerlid GroenLinks-PvdA) ontving symbolisch de Mediawijsheid-schoolagenda van Helen Meijer, manager Educatie van Beeld & Geluid. Kathmann opende in april het gesprek om, in navolging van Groot-Brittannië, ook in Nederland lesmateriaal te maken rondom Adolescence. Tijdens de bijeenkomst in Nieuwspoort waren naast Kathmann ook mede-Kamerleden Don Ceder (ChristenUnie), Hanneke van der Werf (D66) en Ingrid Michon-Derkzen (VVD) aanwezig voor een gesprek over het lesmateriaal en het thema mediawijsheid.
Het digitaal lesmateriaal is in co-creatie met docenten ontwikkeld en uitgebreid getest door leerlingen. Fragmenten uit de serie zijn gecombineerd met materiaal uit de collectie van Beeld & Geluid, waardoor de thematiek in een Nederlandse context wordt geplaatst. Ter begeleiding kunnen docenten gebruikmaken van een docentenhandleiding bij het digitaal lesmateriaal. Docenten kunnen de lessen flexibel inzetten en naar eigen inzicht aanpassen aan hun eigen klas(sen).
Docenten geven aan dat het vaak een uitdaging is om thema’s als social media en identiteit in de klas bespreekbaar te maken. Met dit nieuwe lesmateriaal bieden we hen concrete handvatten, die aansluiten bij hun eigen lespraktijk en bij de leefwereld van jongeren. Zo stimuleren we niet alleen gesprekken in de klas, maar dragen we ook bij aan de bredere ontwikkeling van digitale geletterdheid en mediawijsheidHelen Meijer, manager Educatie bij Beeld & Geluid
Steeds meer jongeren raken verstrikt in de schaduwzijden van sociale media. De invloed van zogenaamde ‘manfluencers’ zoals Andrew Tate en de risico’s die een serie als Adolescence blootlegt, zijn ronduit zorgwekkend. Door deze serie in het klaslokaal te bekijken en te bespreken, kunnen we jongeren in een veilige setting weerbaarder maken en voorkomen dat ze worden meegezogen in de ‘manosphere’ en de schadelijke gevolgen daarvanBarbara Kathmann, Tweede Kamerlid GroenLinks-PvdA
Beeld & Geluid ondersteunt scholen al jaren met digitaal lesmateriaal, interactieve workshops en educatieve programma’s in het Mediamuseum rond thema’s als social media, nepnieuws, beeldvorming en algoritmes. Door deze expertise te combineren met de praktijkervaring van docenten is met het lesmateriaal ‘Adolescence en mediawijsheid’ een actueel en inhoudelijk aanbod ontwikkeld dat scholen helpt om structureel aandacht te besteden aan het leergebied Digitale Geletterdheid.
Het Digitaal Lesmateriaal 'Adolescence en mediawijsheid' is vanaf vandaag kosteloos voor docenten beschikbaar via beeldengeluid.nl/adolescence.
Contactgegevens
-
- Persafdeling
-
Onze persvertegenwoordigers zijn te bereiken via de volgende telefoonnummers:
+31626553752
+31651577014 - pers@beeldengeluid.nl
Gerelateerde thema's
Gerelateerd nieuws
Beeld & Geluid lanceert eerste Nederlandse Manifest Nieuwswijsheid
Beeld & Geluid lanceert het Manifest Nieuwswijsheid: het eerste Nederlandse manifest dat pleit voor een gezamenlijke aanpak om de omgang met nieuws en informatie te verbeteren.
Beeld & Geluid ontwikkelt digitaal lesmateriaal bij Netflix-serie Adolescence om mediabewustzijn onder jongeren te ve...
Beeld & Geluid gaat in samenwerking met Netflix digitaal lesmateriaal ontwikkelen rond de veelbesproken serie Adolescence. De serie wordt beschikbaar gesteld voor lesmateriaal voor het voortgezet o...
Beeld & Geluid en gemeente Hilversum maken brugklassers mediawijs
Alle brugklassen in de gemeente Hilversum krijgen dit schooljaar (2024/2025) een mediawijsheid-workshop bij Beeld & Geluid. 1500 Brugklassers en hun docenten leren tijdens deze dag onder andere de...
Beeld & Geluid en Bibliotheek Den Haag maken Haagse scholieren mediawijzer
Beeld & Geluid en Bibliotheek Den Haag slaan de handen ineen om leerlingen in de Hofstad mediawijzer te maken. Met de samenwerkingsovereenkomst gaat Beeld & Geluid voor ten minste het komende jaar ...