Beeld & Geluid staat in de komende maanden volledig in het teken van het thema Media als wapen. Met Media als wapen wordt de rol van media in oorlogen belicht, zowel in het heden als in het verleden. Beeld & Geluid organiseert verschillende activiteiten, waaronder Mediacolleges en een tentoonstelling, om het bewustzijn over propaganda trucs en nepnieuws te vergroten.
De Mediacolleges (20 april in Hilversum, 7 mei in Den Haag) worden gegeven door journalist Jelle Brandt Corstius, die een unieke inkijk geeft in de hedendaagse informatie-oorlog tussen Rusland en Oekraïne. De tv- en podcastmaker bespreekt onder meer hoe Poetin in de loop der jaren de staatstelevisie in Rusland onder controle van het Kremlin heeft gesteld. Hoe komen de gevolgen van deze controle tot uiting in Rusland, en daarbuiten? En welk doel heeft deze sturing?
In Den Haag wordt nog meer georganiseerd rondom het thema. Op woensdag 26 april is bij Beeld & Geluid in Den Haag het symposium Mediaoorlog te bezoeken, waarin de rol van propaganda in oorlogstijd centraal staat. De uitkomsten van het project MediaOorlog: radio, geschreven pers en propaganda tijdens de Tweede Wereldoorlog in Nederland worden besproken door onderzoekers Vincent Kuitenbrouwer (UvA) en Anya Luscombe (ex-BBC journalist en docent UvU). Journalist Hella Rottenberg zorgt voor duiding.
Hier sluit de tentoonstelling Media als wapen op aan, die vanaf donderdag 4 mei te bezoeken is in Den Haag. Het biedt een indrukwekkende kijk op hoe media als instrument zijn ingezet tijdens oorlogen en crisistijden. De tentoonstelling Media als wapen is tot en met 30 juni te bezoeken.
Contactgegevens
Kopieer link
https://nieuws.beeldengeluid.nl/224753-beeld-geluid-toont-rol-van-media-in-oorlogen-in-het-heden-en-het-verledenGerelateerde thema's
Gerelateerd nieuws
Top 40 geëerd met glasplaten in Wall of Fame Beeld & Geluid
De Top 40 is vrijdag 16 juni geëerd met twee glasplaten in de Wall of Fame van Beeld & Geluid in Hilversum. Het portret van Erik de Zwart, tevens voorzitter van de Stichting Nederlandse Top 40, is ...
Deelnemers van de VriendenLoterij steunen wederom Beeld & Geluid
Met grote dank aan de deelnemers van de VriendenLoterij ontvangt Beeld & Geluid een bijdrage ter waarde van 419.431 euro.
Staatssecretaris Digitalisering volgt BENEDMO in strijd tegen desinformatie
Van factchecking tot mediawijsheid. Binnen de Vlaams - Nederlandse samenwerking BENEDMO, zetten verschillende organisaties zich in tegen desinformatie. De staatssecretaris van Digitalisering Alexan...
Beeld & Geluid kijkt naar toekomst met nieuwe merkidentiteit
Voortbouwend op de ambitie om dé onafhankelijke autoriteit op het gebied van media met het modernste media-archief ter wereld te zijn, presenteert Beeld & Geluid vandaag een nieuw logo en een nieuw...