Het Mediamuseum van Beeld & Geluid is woensdagavond officieel geopend door Barbera Wolfensberger, directeur-generaal Cultuur en Media van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Na een verbouwing van 2,5 jaar is het museum in Hilversum compleet vernieuwd en klaar om vanaf aanstaande zaterdag 11 februari bezoekers te ontvangen.
In oktober 2020 sloot Beeld & Geluid de deuren van het museum en werd gestart met het volledig afbreken van de voormalige 'Experience' en de opbouw van het nieuwe Mediamuseum. Met meer dan vijftig interactives en honderden uren aan audiovisueel materiaal is het museum het meest interactieve Mediamuseum ter wereld. De gepersonaliseerde museumreis maakt het een unieke ervaring voor iedere bezoeker.
Sinds de opening van het vorige museum in 2006 is het medialandschap drastisch veranderd. Drie maanden na opening werd YouTube pas gelanceerd en in de jaren die volgden explodeerde het gebruik van social media door het bezit van smartphones. Van ‘de media bepalen mijn wereldbeeld’ werd het ‘ik bepaal de media en de media bepalen mij’. Genoeg aanleiding voor Beeld & Geluid voor de bouw van een compleet nieuw Mediamuseum dat laat zien hoe media werken en dat de bezoekers even optilt uit hun eigen mediabeleving, door ze er op afstand naar te laten kijken.
Bij binnenkomst in het museum maakt de bezoeker een eigen Mediaprofiel aan via de Mediamuseum-app. Dat Mediaprofiel zorgt ervoor dat je een unieke, gepersonaliseerde museumreis krijgt voorgeschoteld. Een bezoek aan het museum is voor alle bezoekers, vanaf ca. 8 jaar, een unieke, leerzame maar vooral inspirerende ontdekkingsreis door het medialandschap van toen, nu en de toekomst.
De officiële openingshandeling werd vanavond verricht door Barbera Wolfensberger, directeur-generaal van Cultuur en Media van het ministerie OCW en Eppo van Nispen tot Sevenaer, directeur Beeld & Geluid. Het Mediamuseum opent zaterdag 11 februari om 10.00 uur de deuren voor publiek en is vanaf dat moment iedere week van dinsdag tot en met zondag te bezoeken.
Tickets voor het Mediamuseum zijn te bestellen via tickets.beeldengeluid.nl.
Contactgegevens
Gerelateerde thema's
Gerelateerd nieuws
Beeld & Geluid presenteert 50 jaar Simplisties Verbond in Mediamuseum
Beeld & Geluid eert 50 jaar Simplisties Verbond van het satirische duo Van Kooten en De Bie met een pop-up presentatie in het Mediamuseum, met iconische items als de mattenklopper en de allerleukst...
Paardenstaart Gijs Staverman overgedragen aan Mediamuseum Beeld & Geluid: "Ik ben er heel trots op"
Jarenlang was de paardenstaart van radio-dj en tv-presentator Gijs Staverman zijn handelsmerk. Totdat Paul de Leeuw in 1994 de staart in een uitzending van Schreeuw van de Leeuw afknipte. Bijna 30 ...
Beeld & Geluid lanceert audiostreaming en ondertiteling in Mediamuseum
In de Week van de Toegankelijkheid maakt Beeld & Geluid twee toevoegingen bekend aan het in februari geopende Mediamuseum, speciaal voor mensen met een auditieve of visuele beperking. Middels audio...
Mediamuseum Beeld & Geluid toont historie van vrouwenvoetbal ter gelegenheid van WK
De mini-expositie toont de ontwikkeling vrouwenvoetbal in Nederland; van de eerste filmbeelden uit 1933 en de schoenen van Gien van Maanen (eerste keepster in 1956) tot de successen van de afgelope...
Beeld & Geluid staat stil bij 150 jaar afschaffing slavernij
Beeld & Geluid besteedt de komende weken aandacht aan het Herdenkingsjaar Slavernijverleden. In het Mediamuseum is vanaf maandag 12 juni een tijdelijke presentatie te bezoeken over de afschaffing v...