Media en kunst combineren in de klas, tijdens de lessen van Marissa Buter, docent aan het St. Aloysiuscollege in Hilversum, is het mogelijk! Sinds 2020 geeft Marissa het vak ‘Media en Kunst’. ‘Deze twee onderwerpen zijn goed met elkaar te verbinden en het vak sluit aan bij de belevingswereld van leerlingen’, vertelt Marissa. Zo komen in haar lessenserie ‘Graffitinaam’, de verschillende aspecten van kunst en media samen.
Via een vriendin ontdekte Marissa een street-art festival, met het doel om Rotterdam kleurrijker te maken door middel van graffiti-art. ‘Ik vond dit zo’n leuk initiatief dat ik besloot om te helpen’, vertelt Marissa. ‘Ik raakte geïnspireerd en ik wilde het idee verwerken in de les.’ Eerst vond ze het lastig om te bepalen hoe ze dit idee kon gebruiken, maar al snel legde ze een link met de media-lessen. ‘Tijdens mijn lessen leer ik leerlingen werken met Adobe programma’s zoals Photoshop, dat sloot perfect aan bij mijn idee. De stijl van graffiti is makkelijk over te nemen in Photoshop. Je hebt verschillende kwasten en verlopen waardoor je er veel kanten mee op kan’, vertelt Marissa. ‘Leerlingen kunnen hiermee experimenteren en leren zo met nieuwe digitale middelen werken.’
Het ontwerpen van een graffitinaam is opgebouwd in verschillende lessen. ‘Eerst vertel ik over het street-art festival en laat ik de leerlingen een aantal video’s over graffiti zien. Zo worden leerlingen enthousiast’, vertelt Marissa. Om het maken van de graffitinaam nog beter bij de belevingswereld van leerlingen aan te laten sluiten, legt Marissa een link tussen een graffiti-nickname en een social media gebruikersnaam. ‘Ik vertel over hoe ik op MSN een gebruikersnaam had en refereer aan hun gebruikersnamen in games en op TikTok en nicknames van graffiti-artiesten.’
Vervolgens mogen de leerlingen zelf aan de slag in Photoshop. Marissa zegt: ‘Eerst krijgen ze de opdracht om onderzoek naar graffiti te doen en een graffitiwerk uit te zoeken. Dit werk trekken ze over om te ontdekken wat voor stijl hiervoor gebruikt wordt.’ Marissa ondersteunt haar lessen met filmpjes waarin alles extra duidelijk wordt uitgelegd. ‘Als de leerlingen klaar zijn met de eerste opdracht mogen ze aan de slag met hun eigen graffitinaam. Ze maken uiteindelijk een eindwerk dat ik uitprint en in de klas ophang.’
Volgens Marissa slaat de lessenserie goed aan bij leerlingen. Ze vertelt: ‘Er zit veel diversiteit in de lessen. Ten eerste wordt er iets van buiten de klas naar binnen gehaald, in dit geval het initiatief uit Rotterdam. Vervolgens gaan de leerlingen op onderzoek uit naar deze kunstvorm, waarna ze zelf aan de slag gaan met schetsen en ontwerpen. Ze leren over graffitikunst én met een nieuwe programma werken.’
Deze extra focus op media tijdens de kunstlessen, gebeurt nog op weinig scholen. Marissa vertelt dat het vak bij hen op school is opgezet door een collega. ‘Hij heeft de studie Beeldende Vorming gedaan, maar was vooral geïnteresseerd in de digitale kant van het vak.’ Het vak is zo ingedeeld dat er losse media lessen en losse kunst lessen zijn. ‘De lessen overlappen elkaar met behulp van thema’s’, vertelt Marissa. ‘Als we bij media met kleur bezig zijn, focussen we tijdens kunst ook op kleur.’ Ook liet Marissa haar leerlingen een TikTok-filmpje maken over het proces dat ze in de kunstlessen hebben doorlopen.‘Dit soort video’s zie je momenteel veel op TikTok en nu hebben mijn leerlingen dat ook gedaan!’
Marissa vindt dat er meer aandacht voor soortgelijke vakken in het onderwijs moet komen. ‘Het is zo relevant en de leerlingen vinden het allemaal leuk’, vertelt ze. Wel denkt Marissa dat het lastig kan zijn voor scholen om dit te doen. ‘Niet iedereen heeft de juiste kennis. Er zouden dan cursussen moeten komen voor docenten om hun kennis hierover bij te spijkeren.’
Tot nu toe heeft Marissa haar lessen nog niet gedeeld met andere scholen. ‘Maar de filmpjes staan gewoon op mijn YouTube-kanaal’, vertelt ze, ‘dus leraren kunnen het gebruiken!’ Dus doen!
Contactgegevens
Gerelateerde thema's
Gerelateerd nieuws
Beeld & Geluid en gemeente Hilversum maken brugklassers mediawijs
Alle brugklassen in de gemeente Hilversum krijgen dit schooljaar (2024/2025) een mediawijsheid-workshop bij Beeld & Geluid. 1500 Brugklassers en hun docenten leren tijdens deze dag onder andere de...
Beeld & Geluid en Bibliotheek Den Haag maken Haagse scholieren mediawijzer
Beeld & Geluid en Bibliotheek Den Haag slaan de handen ineen om leerlingen in de Hofstad mediawijzer te maken. Met de samenwerkingsovereenkomst gaat Beeld & Geluid voor ten minste het komende jaar ...
Minister Bruins maakt onderwijstalenten van 2024 bekend bij Beeld & Geluid
Aan de vooravond van de Nationale Onderwijsweek 2024 zijn in Beeld & Geluid de Nationale Onderwijstalenten bekendgemaakt. Minister Eppo Bruins van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap reikte de prijzen...
Beeld & Geluid zet samenwerking op met Bibliotheek Den Haag
Beeld & Geluid en Bibliotheek Den Haag starten samenwerking om mediawijsheid workshops naar het onderwijs in Den Haag te brengen. Eerste workshops starten na de zomervakantie in de Centrale Bibliot...
Anti-racisme serie Uit de kramp wordt lesmateriaal voor scholieren
Beeld & Geluid lanceert lesmateriaal over de serie 'Uit de kramp' voor scholieren, in samenwerking met KRO-NCRV, Schooltv en het Wereldmuseum.