Beleef Parijs in je klaslokaal

Als mijn leerlingen niet naar Parijs kunnen, dan halen we Parijs naar hier! Docent Frans, Josien Jonker van het GSG Guido in Amersfoort, maakte dit voor haar klas waar met escape spel ‘Jeu d'évasion Paris’. Toen in 2020 corona uitbrak, waardoor de excursie naar Parijs niet doorging, kwam Josien op het idee om een online escape spel te maken. ‘Eerst heb ik een spel voor VWO4 gemaakt’, vertelt Josien, ‘maar hier zaten nog wat haken en ogen aan.’ Dus besloot ze om het groter aan te pakken. Ze deed een oproep in een facebookgroep voor docenten Frans, wie het leuk leek om samen met haar aan de game te werken.

Interview Josien afbeelding.jpg
  • jpg

Samenwerken met andere docenten Frans

‘Veel collega’s reageerden enthousiast op mijn oproep’, zegt Josien. ‘Uiteindelijk hebben we met een groep van vier docenten Frans het spel ontwikkeld.’ Samen met Leontien Puijk, Nathalie Klaassen en Ilona de Wit is Josien aan de slag gegaan. ‘Ieder van ons heeft een vaardigheid bedacht en heeft daar een les bij gemaakt. Vervolgens heb ik alle lessen in Wordpress bij elkaar gezet’, vertelt Josien enthousiast.

Ook de docent leert

Voor Josien was het ontwikkelen van Jeu d’évasion Paris (escape-spel) ook een leerproces. ‘Ik wist dat je in Wordpress wachtwoorden kan toevoegen om toegang te krijgen tot een pagina, daarom dacht ik dat dit wel zou werken voor mijn escape-spel.’ 

Het spel werkte leuk via Wordpress, maar Josien wilde het toch groter aanpakken. ‘Ik leerde het platform “Genially” kennen. Dit platform biedt enorm veel mogelijkheden en het is een toegankelijke manier om de game verder te ontwikkelen.’ Door veel uit te proberen en te testen, leerde Josien zichzelf tijdens de kerstvakantie van 2020 hoe je met dit platform een game kan maken. Josien vertelt trots: ‘Ik ben hartstikke lang bezig geweest met het ontwikkelen van het spel, maar het was zo leuk om te doen en om mezelf dit aan te leren!’ 

Paris 360.jpg
  • jpg

Het spel in de praktijk

In februari 2021 heeft Josien het spel uitgebracht zoals het nu is. ‘Terwijl de leerlingen i.v.m. Corona thuis aan het spelen waren, stapte ik in de auto en reed ik langzaam naar de winnaar toe’, vertelt Josien. ‘Intussen hield ik de klas aan de lijn en vertelde ik met hints waar ik heen reed. Toen ik eenmaal bij de winnaar arriveerde, bleek ik bij het verkeerde adres te staan: dat was een grappige afsluiter van het spel.’ Door op deze manier contact te houden met de klas, hield Josien het spel lekker interactief en ontstond er een wedstrijd. ‘Ik hou er altijd wel van als een spel competitief is!’  

De game werkt met een puntentelling en is op deze manier goed meetbaar en objectief. ‘Tijdens corona was het soms lastig om te weten of leerlingen het spel echt met hun eigen kennis speelde, maar als je het in de klas speelt kan je dit beter in de gaten houden’, vertelt Josien. 

Lesdoelen

Josien vindt het belangrijk om tijdens de les ook los te komen van het leerboek. ‘Natuurlijk blijft leren vanuit een boek fijn, maar ik denk dat we meer authentieke materialen kunnen gebruiken die dichtbij de belevingswereld van de leerlingen staan’, zegt Josien. Een digitaal spel sluit dan natuurlijk enorm goed aan bij de belevingswereld van deze doelgroep. 

De combinatie van excursies die niet doorgingen door corona en het belang om de leerlingen toch Parijs te laten zien en over de Franse cultuur te leren, maakte dat deze lesvorm enorm goed aansloot. Josien vertelt: ‘In deze lessenserie zijn de leerlingen bezig met Frans en de Franse cultuur, maar niet op de gebruikelijke manier. Uiteindelijk hoop ik dat ze door deze les gemotiveerd raken om Parijs eens in het echt te bezoeken.’ 

In eerste instantie dacht Josien dat de lessen te moeilijk zouden zijn. ‘Dat viel onwijs mee’, zegt ze, ‘de leerlingen waren enorm gemotiveerd, leverde alles in en waren stiekem tijdens de les na Frans nog steeds bezig het spel!’ 

Winnen Media & Onderwijsprijs

Dat de lessen van Josien een succes zijn bij de leerlingen is duidelijk. Josien mag zich dan ook terecht winnaar van de Media & Onderwijsprijs 2022 noemen. ‘Ik ben opgegeven door mijn collega Leontien, die mee heeft gewerkt aan de inhoud. De omzetting naar digitale deelbaarheid kwam van mij, daarom heeft ze mij opgegeven voor de prijs.’ Josien vertelt dat ze niet had verwacht de prijs te winnen: ‘Toen ik het hoorde was ik super blij en verrast!’ 

Momenteel heeft Josien nog geen plannen voor een nieuwe les, maar ze vertelt: ‘Nu dit allemaal speelt denk ik wel, goh, ik moet er nog maar eens naar kijken, want het was toch wel heel leuk!’ 

Klik hier om de les van Josien te bekijken

Klik hier voor meer over de Media & Onderwijs prijs 2022

Contactgegevens

Gerelateerde thema's

Ontvang het laatste Beeld & Geluid nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL