Minecraft als digitaal klaslokaal: "De enige beperking die je hebt is je eigen creativiteit"

Denise Brilman foto.jpg
  • jpg

Door: Nadia Maas

Gamen tijdens de les, dat klinkt als een droom voor iedere leerling. Denise Brilman maakt deze droom waar met haar escaperoom van het menselijk lichaam in Minecraft. Via een webinar van IT Randsteden maakte Denise kennis met het toepassen van Minecraft in de les. “Eerst moest ik er niks van hebben”, vertelt Denise. “Ik kon me niet voorstellen dat Minecraft iets kon bijdragen in het onderwijs.” Uit nieuwsgierigheid besloot ze zich toch voor het webinar op te geven, dit bleek een succes. Twee weken later had ze haar eerste Minecraftwereld gebouwd en inmiddels mag ze zichzelf Minecraft Education Mentor noemen.

Eerste wereld

Ondanks haar eerste twijfels, besloot Denise toch met Minecraft aan de slag te gaan “omdat het enorm goed bij de belevingswereld van haar leerlingen aansluit.” Ze vertelt: “Er is een hele generatie die dit spel speelt. Het slaat aan bij brugklasleerlingen maar ook bij de derdejaars mbo-studenten die ik nu lesgeef. Daarom wilde ik er iets mee doen. Eenmaal bezig kwam ik erachter hoeveel ruimte de omgeving biedt voor creativiteit. Je kan er echt alle kanten mee op!”

 

Denise's eerste Minecraft wereld werd direct opgenomen in de Minecraftbibliotheek. Ze vertelt: “Dit was een enorme eer en het zette me aan het denken over de mogelijkheden van Minecraft in de klas. Destijds was ik docent Mens en Techniek op de middelbare school, dus ik dacht ‘ik ga een menselijk lichaam bouwen’.” Denise begon met bouwen in 2019 en is nog steeds bezig met het uitwerken van de laatste details.Volgens Denise heb je oneindig veel mogelijkheden in Minecraft. Ze vertelt: “In essentie is het digitale lego. Je hebt geen beperking in het aantal blokjes dus je kan alles bouwen, zolang je maar binnen die vierkante structuur blijft.”

De meerwaarde van Minecraft Education is dat het de mogelijkheid biedt om ‘digitaal klaslokaal management’ toe te passen. “Zo weet je waar je leerlingen zijn, wat ze aan het doen zijn en kan je grenzen aangeven waarin ze mogen bouwen”, vertelt Denise.  

 

Gaming gebruiken als leermiddel

Denise is een enorme voorstander van gamification en serious games: “Alles wat ervoor kan zorgen dat mijn studenten aan het leren zijn, zonder dat ze doorhebben dat ze aan het leren zijn, is wat mij aanspreekt. Minecraft is een middel om dat te bereiken.”

Er zijn drie varianten om gaming te gebruiken als lesmethode: gamification, gamebased leren en serious gaming. In het geval van de escaperoom die Denise heeft gebouwd, gaat het om serious gaming. Ze legt uit: “Bij serious gaming gaat het om een spel dat is gemaakt rondom specifieke lesstof. In dit geval is de lesstof het menselijk lichaam en is Minecraft het spel.” Tijdens het spelen wordt de kennis van leerlingen getest. Ze moeten in de game vragen beantwoorden om verder te kunnen. Daarnaast krijgen ze een werkblad met vragen over waar ze zijn geweest in het menselijk lichaam. “Je bent dus echt actief bezig met de kennis”, aldus Denise.

 

Digitale materialen in de klas

Als adviseur educatieve technologie op het ROC wil Denise graag dat docenten leren dat technologie echt wat kan bijdragen aan de vakdidactiek. Ze vertelt: “Het kan je lessen leuker maken voor leerlingen en jezelf. Daarnaast kan het je lessen makkelijker maken omdat je beter overzicht en controle hebt. Ook kan het je lessen efficiënter maken.” Denise vertelt dat het toepassen van Minecraft in lessen spannend kan zijn voor docenten. Volgens haar komt dit omdat je als docent een investering moet doen en je moet overgeven aan een platform waarvan de leerlingen de experts zijn. “Voor een docent is dat moeilijk om los te laten”, vertelt Denise.

 

Ondanks dat het spannend kan zijn voor docenten om hiermee aan de slag te gaan, vertelt Denise dat het een laagdrempelig platform is. Denise: “Zelf ben ik begonnen met het volgen van de tutorials die in het spel staan. Daar ben je binnen een half uur doorheen. Als je dat onder de knie hebt kan je beginnen met bouwen. De enige beperking die je dan hebt is je eigen creativiteit.”

 

Minecraft in de klas

Er zijn tal van manieren hoe je Minecraft Education kan inzetten in de klas. Naast het bouwen van je eigen wereld, zoals Denise heeft gedaan, kan je ook werelden van andere Minecraft Education Mentoren gebruiken. Deze kan je vinden via education.minecraft.net.

Ook de lessen van Denise zijn hier te vinden. Ze vertelt: “Je kan mijn wereld van het menselijk lichaam voor verschillende niveaus gebruiken. Ik heb het gespeeld met brugklassers, maar je kan het ook gebruiken als herhaling voor de examenstof. Ik heb de inhoud zo uitgekozen dat het niet te lastig is. Ook zit er een werkblad bij, deze kan je aanpassen naar het gewenste niveau.”

 

Uiteindelijk hoopt Denise dat steeds meer docenten leren over het gamification element in de klas. “Je kan je lessen namelijk leuker maken voor de leerlingen, dichter bij hun belevingswereld komen en het bevat echt leerelementen”, aldus Denise. Ga als docent dus vooral deze uitdaging aan!

 

Bekijk Denise haar escaperoom en de trailer hier!

Contactgegevens

Gerelateerde thema's

Ontvang het laatste Beeld & Geluid nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL