Voortbouwend op de ambitie om dé onafhankelijke autoriteit op het gebied van media met het modernste media-archief ter wereld te zijn, presenteert Beeld & Geluid vandaag een nieuw logo en een nieuwe huisstijl. Deze vernieuwde merkidentiteit draagt bij aan de zichtbaarheid en herkenbaarheid van Beeld & Geluid als inspirerende, creatieve en toegankelijke ontmoetingsplek, waar media centraal staan en waar continu wordt gewerkt aan een mediageheugen, waarin iedereen zich herkent.
Het medialandschap is continu in beweging en dat geldt ook voor Beeld & Geluid. Begonnen als het archief van radio en televisie, is het instituut uitgegroeid tot het huis van alle media; zoals radio- en televisieprogramma’s, video(games), geschreven pers, politieke prenten, gifjes, websites en objecten. Met de collectie worden verhalen verteld in huis, zoals vanaf oktober in het Mediamuseum, maar ook online of op locatie in bijvoorbeeld bibliotheken of op scholen. Bij een vernieuwd Beeld & Geluid hoort een nieuw modern jasje. De huisstijl en het logo kwam in samenwerking met ontwerpbureau Volta tot stand.
‘ Ons logo is door de veranderende rol van Beeld & Geluid na 12 jaar toe aan vernieuwing. Ik ben trots dat we vandaag een nieuwe merkidentiteit kunnen presenteren, waarin innovatie voelbaar is en waaronder we onze verschillende pijlers kunnen herbergen. Van museum tot media-archief en van onderwijsinstelling tot onderzoeksinstituut,’ aldus Jennemiek Leijssen, corporate communicatiemanager Beeld & Geluid.
De basis van het nieuwe logo is terug te leiden naar de zintuigen. Het vierkant en de cirkel zijn abstracte vormen die 'zien' en 'horen' verbeelden. De kleurcombinatie koningsblauw met accenten van magenta en lichtblauw is gebaseerd op een aantal van de kernwaarden: vooruitstrevend, verrassend, veelkleurig en vrolijk. Daarnaast verandert Beeld & Geluid ook de schrijfwijze van haar naam, met toevoeging van een & in plaats van het voegwoord ‘en’.
Contactgegevens
-
- Jennemiek Leijssen
- Corporate Communicatiemanager
- jleijssen@beeldengeluid.nl
- +31651577014
Gerelateerde thema's
Gerelateerd nieuws
Staatssecretaris Digitalisering volgt BENEDMO in strijd tegen desinformatie
Van factchecking tot mediawijsheid. Binnen de Vlaams - Nederlandse samenwerking BENEDMO, zetten verschillende organisaties zich in tegen desinformatie. De staatssecretaris van Digitalisering Alexan...
Beeld en Geluid partner van twee nieuwe innovatielabs
Beeld en Geluid is sinds januari partner van twee nieuwe innovatielabs: Living Lab Open Cultuurdata en AI, Media & Democracy Lab. Uit open calls van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, CLICK...
Cultuur- en mediasector claimt pioniersrol op gebied AI
Op vrijdag 21 januari overhandigt Eppo van Nispen tot Sevenaer, voorzitter van de werkgroep Cultuur en Media van de Nederlandse AI Coalitie, het position paper ‘De Kunst van AI voor iedereen. De ve...
Beeld en Geluid sluit zich aan bij Digital Preservation Coalition
De Digital Preservation Coalition (DPC) verwelkomt Beeld en Geluid als het nieuwste geassocieerde lid van de Coalitie.