Bijdrage VSBfonds voor bouw van het nieuwe Mediamuseum

05_Vertellen2.png
  • png

VSBfonds heeft een donatie van tweehonderdduizend euro toegezegd voor de realisatie van het project Een nieuw Mediamuseum voor iedereen. Met deze bijdrage steunt het fonds de ambitie om het Mediamuseum van Beeld en Geluid herkenbaarder, relevanter en toegankelijker te maken. Het Mediamuseum opent medio oktober 2022 zijn deuren.

Met de bijdrage breidt Beeld en Geluid onder andere de museumredactie tijdelijk uit, zodat uitvoering gegeven kan worden aan de beoogde ‘gepersonaliseerde bezoekreis’ waarvoor veel videofragmenten gemaakt moeten worden. Met ‘community based research’ wordt input opgehaald bij externe adviseurs met verschillende migratieachtergronden over titels van media, belangrijke gebeurtenissen, helden, muziek, games, sport en entertainment. Op die manier zorgt Beeld en Geluid dat de content van het museum inclusiever wordt samengesteld. Daarnaast wordt met de bijdrage van VSBfonds de toegankelijkheid van het museum voor rolstoelafhankelijke, dove, slechthorende en slechtzienden bezoekers zo optimaal mogelijk gemaakt. 

Wij zijn vol vreugde dat VSBfonds ons zo ruimhartig ondersteunt om ons Mediamuseum voor elke Nederlander leuk, interessant en herkenbaar te maken. Een ontmoetingsplek voor jong en oud waar je op een unieke manier kennis maakt met de wereld van de media van vroeger, nu en de toekomst. We hopen met het nieuwe museum onze huidige en nieuwe bezoekers te bereiken en in het hart te raken. Eppo van Nispen tot Sevenaer, directeur Beeld en Geluid
Met de grondige vernieuwing gaat het Mediamuseum de verbinding aan met een (ver)breed publiek. Duurzame relaties met jong en oud ontstaan door de veelzijdige programmering. En ook voor bezoekers met fysieke beperkingen is een extra stap gezet. We zijn dan ook blij Beeld en Geluid met onze bijdrage te kunnen steunen in het inclusiever, diverser en toegankelijker maken van het museum. Niet alleen in collectie, presentatie en programmering, maar ook als het gaat om publiek en partnernetwerken. Martine Consten, programma manager VSBfonds

Voor de renovatie is het museumgedeelte volledig gestript. Het nieuwe Mediamuseum krijgt vijf paviljoens met de thema’s: informeren, verkopen, delen, spelen en vertellen. Een toekomstig bezoek is niet alleen interactief, maar iedereen krijgt ook zijn eigen, gepersonifieerde museumreis aangeboden. Waar het oude museum van Beeld en Geluid zich voornamelijk richtte op de omroephistorie, worden in het nieuwe museum alle media belicht; van televisie en sociale media tot podcasts en games.

Klik hier voor een online rondleiding door het nieuwe museum.

Contactgegevens

Ontvang het laatste Beeld & Geluid nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL