Vernieuwend onderzoek van krant- en radiodebatten van Nederlandse media laat zien dat de complexe reputatie van ecstasy zich anders ontwikkelt op radio dan in kranten. Dat concludeert onderzoeker Berrie van der Molen in zijn proefschrift ‘Over XTC gesproken: Drugsdiscours in naoorlogse Nederlandse kranten- en radiodebatten’, waarop hij op 17 januari promoveerde. Voor zijn onderzoek maakte Van der Molen gebruik van de collectie van Beeld en Geluid, in nauwe samenwerking met data engineers van het instituut.
“Eigenlijk zie je de perspectieven die nu het debat over ecstasy domineren al terug in de eerste jaren waarin de drug populair werd in Nederland”, vertelt Van der Molen. Hij baseerde zijn analyse van de eerste twintig jaar ecstasy in Nederland op structureel onderzoek naar kranten- én radiodebatten. Dat laatste is vernieuwend, want tot voor kort waren radiodebatten niet doorzoekbaar op gesproken woord. Om de debatten in deze beide media naast elkaar te kunnen onderzoeken, maakte Van der Molen gebruik van de CLARIAH Media Suite waarin zowel de collectie van Beeld en Geluid als dat van de KB toegankelijk is.
Binnen digital humanities wordt al enkele jaren structureel onderzoek gedaan naar krantendebatten door middel van Optical Character Recognition (OCR). De recente beschikbaarheid van Automatic Speech Recognition (ASR) maakt gedigitaliseerde audiovisuele data doorzoekbaar op een vergelijkbare manier: met zoeken op trefwoord kan daardoor ook in het gesproken woord gezocht worden. Hierdoor is er sprake van een verhoging in doorzoekbaarheid van audiobronmaterial, zoals het bij Beeld en Geluid gedigitaliseerde radio-erfgoed.
Mediadebatten over drugs en ecstasy zijn sterk geladen en complex. Er spelen vaak meerdere connotaties naast elkaar: ecstasy is een relatief onschuldige partydrug, maar ook criminele handelswaar, en volgens weer anderen een bedreiging voor de jeugd. Van der Molen zag zulke verschillende betekenissen in de kranten vaak terug in afzonderlijke artikelen, terwijl er op de radio juist sterk gediscussieerd werd tussen belanghebbenden die overtuigd waren van hun eigen perspectief. De toevoeging van radio debatten aan zijn onderzoek “geeft een totaal andere inkijk in het publieke debat”, aldus Van der Molen.
Meer informatie over Van der Molens onderzoek? Neem dan contact op met Nieske Vergunst (Universiteit Utrecht): N.L.Vergunst@uu.nl, 06-2490 2801.
Contactgegevens
-
- Persafdeling
-
Onze persvertegenwoordigers zijn te bereiken via de volgende telefoonnummers:
+31626553752
+31651577014 - pers@beeldengeluid.nl
Kopieer link
https://nieuws.beeldengeluid.nl/208971-ai-onderzoek-van-krant-en-radiodebat-legt-publieke-opinie-xtc-blootGerelateerde thema's
Gerelateerd nieuws
Beeld & Geluid coördineert open call om de toegang tot cultureel digitaal erfgoed te stimuleren
Beeld & Geluid roept onderzoekers, erfgoedprofessionals en -instellingen op om vóór 15 mei 2025 een subsidieaanvraag in te dienen voor het Cascading Grants-programma, dat financiële steun biedt tot...
Nationaal Archief Suriname en Beeld & Geluid brengen 50 jaar onafhankelijkheid van Suriname tot leven
Beeld & Geluid werkt samen met het Nationaal Archief Suriname (NAS), Stichting Skrifi, de Anton de Kom Universiteit van Suriname en andere partners aan een tijdlijn die de geschiedenis van Suriname...
Lotto-trekkingsmachine toegevoegd aan collectie Beeld & Geluid
Vijftig jaar nadat de Lotto-ballen voor de eerste keer aan het rollen werden gebracht, heeft Lotto de iconische Lotto-trekkingsmachine geschonken aan Beeld & Geluid. Sinds vandaag heeft dit bijzond...
Beeld & Geluid werkt aan toegankelijk maken van collectie voor mensen met een beperking
De komende vijf jaar werkt Beeld & Geluid in samenwerking met een aantal partijen, onder leiding van TU Delft, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het TACIT-project krijgt een financie...
Ster draagt reclamecollectie over aan Beeld & Geluid
Ster, bekend van de reclames op televisie, radio en online bij de publieke omroep, draagt haar volledige digitale reclamecollectie over aan Beeld & Geluid. Vanaf nu zullen alle reclames van Ster in...