Letter to the Editor van Alan Berliner wint Beeld en Geluid IDFA ReFrame Award 2019

Letter-to-Editor.jpg
  • jpg

Hilversum, 28 november 2019 - De documentaire ‘Letter to the Editor' van Alan Berliner heeft woensdag 27 november de Beeld en Geluid IDFA ReFrame Award 2019 gewonnen. Dit maakte algemeen directeur van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid Eppo van Nispen tot Sevenaer samen met de jury bekend tijdens de IDFA Award Ceremony in Amsterdam. De filmmaker kon niet aanwezig zijn en sprak zijn dank uit via een videoboodschap.

 

De Beeld en Geluid IDFA ReFrame Award bestaat uit een geldbedrag van € 5000 en een sculptuur. De jury gaf daarnaast de documentaire Marshawn Lynch: A History van David Shields een speciale vermelding. De jury voor de Beeld en Geluid IDFA ReFrame 2019 bestond uit film- en media-artist Péter Forgács, filmmaker/ producer Mohanad Yaqubi en filmmaker Susana de Sousa Dias. 

Uit het juryrapport: “Making archival films is an act of continuity in the humanistic tradition. It is the process of reinterpreting the present by looking back, in order to move forward. Critically, this interruption in the chronology of history provides a moment to reflect.”

Letter to the editor – Alan Berliner

Het filmessay is opgebouwd uit foto’s die de Amerikaanse documentairemaker gedurende veertig jaar uit The New York Times knipte en vervolgens archiveerde via een ingenieus systeem. In zijn humoristische en bezorgde voice-over richt Berliner zich op de nieuwsconsument in de verre toekomst, voor wie de krant waarschijnlijk een onbekend concept is.

Juryrapport: “From the future…To the future… The filmmaker manages to capture the world, using a unique and obsessive visual language. With a relentless practice of cutting news clips and images over the past 40 years, he brings a vision of an ever changing world, in a paradigmatic rhythm. He is taking us in transition to an unknown future, and we are being guided by humanistic and artistic patterns with all its recurrences as a way to predict a future from the present.“

Special mention: Marshawn Lynch: A history - David Shields

De documentaire bestaat uit een duizelingwekkende montage van ruim zevenhonderd beeldfragmenten en citaten en onderzoekt de recalcitrantie en eigenzinnigheid van American footballer Marshawn Lynch, die weigerde te gaan staan bij het klinken van het nationale volkslied. 

Juryrapport: “The film is not only a portrait of an athlete who shakes the world with his silence, it is a hommage of an ongoing struggle, that black lives matter, that racism is structural, that media is also biased, or not. Using a popular format and energetic editing, the filmmaker manages to leave the hype on the surface and go deep to analyse the present from a rich and painful history of inequality and injustice.”

Voor de Beeld en Geluid IDFA ReFrame Award 2019 waren verder de volgende documentaires genomineerd: 

1982 - Lucas Gallo (Argentinië, Brazilië), Bile - Ira A. Goryainova (België), I Owe You a Letter About Brazil - Carol Benjamin (Brazilië), Just Don’t Think I’ll Scream - Frank Beauvais (Frankrijk), Reflector - Piotr Winiewicz, Dawid Gorny, RNDR (Denemarken, Nederland) (DocLab: Exhibition), State Funeral - Sergei Loznitsa (Litouwen, Nederland), They Call Me Babu - Sandra Beerends (Nederland). 

Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid is sinds 2014 partner van IDFA. Dit jaar richt de hernieuwde samenwerking zich volledig op het hergebruik van archiefmateriaal in documentaires. 

Beeld en Geluid is sponsor van IDFA Competition for Creative Use of Archive en naamgever van de de daaraan verbonden Beeld en Geluid IDFA ReFrame Award. Ook ondersteunt Beeld en Geluid onder meer het Focusprogramma: Re-releasing History. 

Met het partnerschap wordt de verbinding benadrukt tussen kwalitatief hoogwaardige documentaires en de rol die een rijk en toegankelijk archief inclusief professionele ondersteunende expertise daarbij kan spelen.

Contactgegevens