In de meivakantie organiseert Beeld en Geluid de Nieuws of Nonsens dagen. Tijdens deze dagen brengen we (nieuws)media en de journalistiek onder de aandacht. Zo komt Arjen Lubach langs, die het gaat hebben over satire, en is er een lezing over mediahypes door onderzoeksjournalist Marc Josten (hoofdredacteur HUMAN). De Nieuws of Nonsens dagen zijn een aanzet voor een jaarlijks terugkerend Nieuwsfestival.
Met allerlei dagelijkse activiteiten worden kinderen spelenderwijs uitgedaagd om zich te verdiepen in nieuws en hoe het gemaakt wordt. Voor kinderen is er het Kinderpersbureau waar ze โopgeleidโ worden tot journalist. Ook is er elke dag een Grote Nieuws of Nonsens Familiequiz. Jeugdjournaalpresentatoren en -verslaggevers Lysette van Geel en Tamara Seur geven daarnaast een masterclass over het leven als verslaggever.
Daarnaast zijn er speciale activiteiten voor tieners. Naast het bezoeken van de tentoonstelling Nieuws of Nonsens kunnen zij dagelijks met hun ouders deelnemen aan de workshop Beeldgeheimen of de game Slecht Nieuws (12+) van mediastartup DROG spelen. Verder is er van alles te leren over mediahypes zoals #metoo en de reuring rondom rapper Boef, in een college van onderzoeksjournalist Marc Josten (eindredacteur van Medialogica en hoofdredacteur van omroep HUMAN), op 1 mei.
De Nieuws of Nonsens dagen bieden een mooi aanbod van verrijkende masterclasses, expertlezingen en colleges. Op zondag 29 april geeft hoofdredacteur en Journalist van het Jaar Eric Smit een expertlezing over zijn journalistieke platform Follow The Money. Op 2 mei brengen we een avond vol satire. We praten dan met Arjen Lubach over het belang van satire en de hoe je met humor nieuws kunt benaderen. Hierbij verzorgen twee stand-up comedians de entertainment voor de rest van de avond. Op 4 mei vindt er verder een lezing van debatdeskundige Lars Duursma plaats, over de manier waarop politici grote maatschappelijke onderwerpen strategisch in het nieuws brengen.
Dagblad Trouw bestaat 75 jaar. 75 jaar waarin Trouw evolueerde van een christelijke verzetskrant tot een gezond en vitaal dagblad dat kwaliteit en verdieping wil bieden en veel aandacht heeft voor religie, filosofie en duurzaamheid. Met een pop-up expositie feliciteert het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid de krant met haar 75-jarig bestaan. We tonen het roerige verleden van de krant en plaatsen dit in context door de geschiedenis van Trouw steeds af te zetten tegen de ontwikkelingen in de maatschappij en de journalistiek. Ook deze pop-up expositie zal te zien zijn tijdens de Nieuws of Nonsens dagen.
Kijk voor de hele agenda op www.beeldengeluid.nl/agenda.
- Thomas de Bruin
-
Medewerker Marketing en Communicatie
T 06 - 20518499
E tdbruin@beeldengeluid.nl
Contactgegevens
-
- Persafdeling
-
Onze persvertegenwoordigers zijn te bereiken via de volgende telefoonnummers:
+31626553752
+31651577014 - pers@beeldengeluid.nl