HILVERSUM - Vanaf 7 oktober 2016 presenteert Beeld en Geluid Let’s YouTube, de eerste tentoonstelling ter wereld over het grootste online videoplatform. In wisselende maandelijkse thema’s ontdekt de Nederlandse bezoeker de impact van YouTube op zijn leven. Tijdens de eerste themamaand Your Life staan vloggen en het delen van je leven op YouTube centraal in de programmering. YouTubers Giovanni (Gio), Melanie (La Melanie) en hun ouders Louise en Marcel Latooy (De Latooys) selecteren als gastcurators de beste YouTube-video’s in de tentoonstelling en komen op bezoek voor meet and greets.
De YouTuber-familie kondigde de tentoonstelling vandaag aan op het kanaal van Gio en in een Q&A op Beeld en Geluid vlogs.
Het medialandschap is in de afgelopen tien jaar snel veranderd: video kijken kan waar en wanneer men maar wil, iedereen kan zelf makkelijker dan ooit content produceren en YouTube is het grootste online videoplatform geworden. Deze ontwikkelingen zijn de aanleiding voor Let’s YouTube: in samenwerking met YouTube en de YouTubers van dit moment presenteert Beeld en Geluid een interactieve tentoonstelling waarin bezoekers de impact van YouTube op hun leven ontdekken.
In Let’s YouTube gaan bezoekers zelf aan de slag: ze testen hun kennis en inzicht over de effecten van YouTube om punten te scoren. Daarmee kunnen ze de YouTube Rooms unlocken. In de Rooms stappen ze in de schoenen van de Creators door een video te maken en te uploaden naar de Upload Bar. Daar is de zelf gemaakte video en die van andere bezoekers op een groot scherm terug te zien.
De tentoonstelling belicht ook de snelle ontwikkeling van YouTube in het veranderde medialandschap en de opkomst van de Creator, de eigentijdse opvolger van de amateurfilmer.
Elke maand wisselt het thema van Let’s YouTube. Na Your Life komen thema’s als gaming, beauty, muziek en journalistiek in de volgende acht maanden aan bod. Ieder thema heeft zijn eigen ambassadeur: een YouTuber of ander bekend persoon, die zijn of haar visie op het thema toont door video’s in een gedeelte van de tentoonstelling te selecteren. Rond de thema’s organiseert Beeld en Geluid evenementen, zoals masterclasses, workshops en meet and greets met bekende YouTubers.
Voor het eerste thema Your Life zijn Giovanni, Melanie, Louise en Marcel Latooy de ambassadeurs van het thema. Deze YouTubers publiceren op hun kanalen dagelijks tot wekelijks video’s over hun belevenissen, doen Q&A’s en challenges, en weten als geen ander hoe het is om je leven online te delen. De video’s op hun kanalen zijn in totaal al bijna 110 miljoen keer bekeken.
Bezoekers ontmoeten de beroemde YouTubers en krijgen de kans om met ze op de foto te gaan, een handtekening te krijgen en misschien zelfs een shoutout te geven in een vlog van de Creators.
Hoe worden YouTube-kanalen zo populair? In deze masterclass, gehost door YouTube, worden 10 basisprincipes van succesvolle Creators uit de doeken gedaan.
Gwen presenteert o.a. bij Spuiten & Slikken, 3 Op Reis en Spuiten & Slikken op Reis. Daarnaast publiceert ze wekelijks video’s op haar YouTube-kanaal. In de workshop geeft ze tips en tricks voor het presenteren van je eigen video’s.
Het actuele programma, meer info en tickets komen beschikbaar op beeldengeluid.nl/letsyoutube.
Voor alle evenementen wordt de reguliere ticketprijs van het museum gehanteerd. Toegang tot de tentoonstelling en de vaste museumopstelling, de Beeld en Geluid experience, is inbegrepen.
De tentoonstelling Let’s YouTube is te bezoeken van vrijdag 7 oktober tot en met zondag 9 juli 2017.
Let’s YouTube wordt gerealiseerd dankzij de deelnemers van de BankGiro Loterij. Samsung draagt als partner van Beeld en Geluid bij aan de totstandkoming van Let’s YouTube.
- Wouter Huijser
-
Communicatieadviseur
T 06 - 24431733
E whuijser@beeldengeluid.nl
Contactgegevens
-
- Jennemiek Leijssen
- Corporate Communicatiemanager
- jleijssen@beeldengeluid.nl
- +31651577014