Precies 50 jaar geleden, op 28 oktober 1974, ontstond het Simplisties Verbond. Een idee van tv-duo Kees van Kooten en Wim de Bie, als antwoord op de steeds complexer wordende wereld. Alles moest simpeler. In het Mediamuseum van Beeld & Geluid is de komende maanden, tot en met zondag 19 januari, de pop-up presentatie 'Toen Werd Nu: 50 jaar Het Simplisties Verbond' te zien, een ode aan het werk van Van Kooten en De Bie.
In 2022 droeg de VPRO het archief van Van Kooten en De Bie over aan Beeld & Geluid. Bij de pop-up presentatie wordt hier rijkelijk uit geput. Naast veel beeldmateriaal van het satirische duo zijn ook iconische kostuums en items uit de sketches te zien in de tijdelijke presentatie. Denk aan de beroemde badmeesterstoelen en kamerjassen uit 'Keek Op De Week', de 'Tegenpartij' of de schrijfmachine waarop zoveel van de bekende uitdrukkingen zijn geschreven.
Naast de pop-up tentoonstelling in het Mediamuseum komt de VPRO met de serie ‘Toen werd nu’, die vanaf 29 november te zien is op NPO3. Twee weken daarvoor, op 15 november, is ook de special over 50 jaar Simplisties Verbond te zien op dezelfde zender.
Tijdens de herfstvakantie zijn er extra activiteiten rondom de pop-up presentatie. In het museum kan het hele gezin meespelen met de Grote Familie Satire Quiz. In deze quiz leert de bezoeker niet alleen over humor, maar ook over de kracht van typetjes en imitaties.
Daarnaast is het mogelijk om de workshop ‘Grenzen van de Grap’ te volgen. Tijdens deze workshop komt onder meer aan bod waarom je bij de ene sketch dubbel ligt van het lachen en bij de andere boos kunt worden. Satirische humor is soms pijnlijk of baanbrekend en dan weer luchtig en hilarisch. Ook de rol van persvrijheid komt aan bod.
Op 28 oktober 1974 richtten Kees van Kooten en Wim de Bie het Simplisties Verbond op, op 6 november volgde de eerste uitzending. Het Simplisme was geboren. De naoorlogse wereld was te complex geworden, alles moest simpeler. In elke uitzending gaven ze voorbeelden met de oproep ‘daar moet de mattenklopper overheen!’
Sindsdien maken complete generaties kennis met Van Kooten en De Bie als de onbetwiste meesters in het voorhouden van de satirische lachspiegel, met typetjes die iedereen in een seconde herkent. Velen dachten bijvoorbeeld onlangs bij het formateursduo terug aan burgemeester Van der Vaart & wethouder Hekking van Juinen. Ook de taalvernieuwing van Van Kooten & De Bie was altijd logisch en raak.
Precies 50 jaar na de oprichting van het Simplisties Verbond is het tijd voor een eerbetoon, zo vinden Beeld & Geluid en de VPRO. Kaartjes voor de pop-up presentatie zijn te bestellen op de website van Beeld & Geluid.
Contactgegevens
Kopieer link
https://nieuws.beeldengeluid.nl/242654-beeld-geluid-presenteert-50-jaar-simplisties-verbond-in-mediamuseumGerelateerde thema's
Gerelateerd nieuws
Paardenstaart Gijs Staverman overgedragen aan Mediamuseum Beeld & Geluid: "Ik ben er heel trots op"
Jarenlang was de paardenstaart van radio-dj en tv-presentator Gijs Staverman zijn handelsmerk. Totdat Paul de Leeuw in 1994 de staart in een uitzending van Schreeuw van de Leeuw afknipte. Bijna 30 ...
Beeld & Geluid lanceert audiostreaming en ondertiteling in Mediamuseum
In de Week van de Toegankelijkheid maakt Beeld & Geluid twee toevoegingen bekend aan het in februari geopende Mediamuseum, speciaal voor mensen met een auditieve of visuele beperking. Middels audio...
Mediamuseum Beeld & Geluid toont historie van vrouwenvoetbal ter gelegenheid van WK
De mini-expositie toont de ontwikkeling vrouwenvoetbal in Nederland; van de eerste filmbeelden uit 1933 en de schoenen van Gien van Maanen (eerste keepster in 1956) tot de successen van de afgelope...
Beeld & Geluid staat stil bij 150 jaar afschaffing slavernij
Beeld & Geluid besteedt de komende weken aandacht aan het Herdenkingsjaar Slavernijverleden. In het Mediamuseum is vanaf maandag 12 juni een tijdelijke presentatie te bezoeken over de afschaffing v...